« تقدیری که در هفته پژوهش 1402 صورت نگرفت و ماند برای بهمن همان سالنشست علمی اصول مساله سازی با حضور دکتر بذرافشان. 1402 »

نشستی در مورد علامه طباطبایی و نقش برجسته ایشان بر غرب بهمن 1402

نوشته شده توسطچناخچي 18ام فروردین, 1403

#نشست_علمی_پژوهشی
#نقش_علامه_طباطبایی_در_انتقال_ارزش_های_انقلاب_اسلامی_به_دنیای_غرب
#حوزه_علمیه_تخصصی_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی_شعبه_آذربایجان
استاد نشست: حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر سید احمد غفاری قره باغی
زمان نشست: 1402/11/28
مکان نشست: به صورت برخط و از طریق نمایشگر سالن اجتماعات حوزه علمیه تخصصی ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه

خلاصه ای از مطالب استاد نشست:
علامه طباطبایی ره به عنوان فیلسوف شاخص معاصر و فیلسوف تراز اندیشه اسلامی و اهل گفتگو با فیلسوفان خارج از حیطه اندیشه اسلامی چه تاثیری بر غرب داشته است؟
علامه طباطبایی یک فیلسوف تمام‌عیار و فیلسوفی است که به تمام ارکان اندیشه اسلامی واقف است و به‌همین دلیل ما از علامه طباطبایی ره، کتاب‌های مختلفی در زمینه‌های فلسفی، عرفانی، تفسیر قرآن و اصول فقه داریم؛ اگر علامه عقل‌گرا و فیلسوف است این عقل‌گرایی مانع اندیشه قرآنی او نیست و کم‌تر قرآن‌پژوهی است که مانند علامه طباطبایی ره به جنبه‌های اجتماعی و فردی قرآن و هم به جنبه‌های عقلی و وحیانی قرآن و هم به جنبه‌های عرفانی و کلامی قرآن التفات همه‌جانبه داشته باشد. درمورد واژه غرب هم بایستی توضیح داده شود، زمانی‌که ما درباره غرب صحبت می‌کنیم مقصود از غرب، اندیشه غربی هست نه غرب جغرافیایی. درباره‌ی اندیشه‌ی غربی هم لازم است برهه های مختلف تاریخی را از هم تفکیک کنیم و این را بدانیم که اندیشه غربی به‌لحاظ تاریخی آغاز و انجامی از ابتدای یونان باستان تا دوران معاصر را مواجه است.
فیلسوفان یونان باستان از جمله تالس، سقراط، ارسطو و افلاطون و در دوره میانی غرب و قرون وسطی فیلسوفانی مانند آکویناس و در دوران جدید افرادی مثل هیوم و دکارت و کانت و هگل جزء فیلسوفان غربی هستند و در دوران معاصر فیلسوفانی متعلق به مکتب پوزیتیویست و اگزیستانسیالیسم هم فیلسوفان غربی هستند.
غرب معاصر متشکل از دو مکتب متضاد پوزیتیویست و اگزیستانسیالیسم است. فیلسوفان پوزیتیویستی به معناداری گزاره‌های تجربی و بی‌معنایی گزاره‌های متافیزیکی معتقد هستند و به تجربه‌گرایان منطقی مشهور هستند اگزیستانسیالیسم که با زعامت فیلسوفانی مانند هایدگر شکل‌گرفته و به نوعی غرب و مدرنیته، خودش را مدیون فیلسوفان اگزیستانسیالیسم می‌داند و ازآن‌جایی‌که اومانیسم روح مدرنیته هست که در واقع به نوعی منکر مرجعیت خدا در زندگی انسان هاست. در مورد فلسفه معاصر غربی، از آنجا که اگزیستانسیالیسم رویکرد برجسته ای دارد باید تبیین شود. تاثیر مرحوم علامه طباطبایی ره در جامعه و اندیشه‌ی غربی کاملاً شفاف و عینی و قابل تبیین و اندازه گیری است و کسی تردیدی ندارد در این‌که در میان فیلسوفان معاصر هیچ فیلسوفی را سراغ نداریم که به‌اندازه علامه طباطبایی ره در غرب معاصر تاثیر داشته باشد. یکی از صحنه‌های ماندگار حیات علمی علامه طباطبایی ره مربوط به جلسات علمی ایشان با شخصیت معروف فرانسوی جناب آقای هانری کربن، هایدگر اندیش است که عمیقا به آموزه‌های هایدگر معتقد است و شارح اصلی آثار معروف اوست. هایدگر فیلسوف الهی است و هانری کربن نیز الهی اندیش است و از طرفی هم در آثار هانری کربن، بارقه‌هایی از توجه به آموزه‌های عرفانی موجود در غرب را مشاهده می‌کنیم و با توجه به این‌که باطن گرایی سطحی و حداقلی ای که هانری کربن در غرب با آن مواجه است، ارضاکننده او نیست لذا به‌دنبال شخصیت باطن اندیشی مانند علامه طباطبایی ره است که با سفر به ایران و دیدار علامه به مقصود خود می رسد. بعد از بازگشت هانری کربن به فرانسه، ایشان به همایش و کنگره ای در باب هایدگر پژوهی دعوت می‌شود که اولین سخنران هم بود؛ ولی از سخنرانی استنکاف می‌کند و صریحاً اعلام می‌کند که ذهنش به دلیل اشتغال به فیلسوفان بزرگی مانند ملاصدرا و شیخ اشراق، تمرکزی در هایدگر ندارد و این تأثیر جدی علامه طباطبایی ره بر هانری کربن است.

1712392936_5.png

1712392935_6.png

1712392934_.jpg


فرم در حال بارگذاری ...