آموزه مقاله نویسی ضمن درس فروردین 1403 »

نشست علمی پژوهشی اسفند 1402

نوشته شده توسطچناخچي 21ام فروردین, 1403

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_تخصصی_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نشست_علمی_پژوهشی_معنا_داری_و_بی_معنایی_علم_دینی_از_دیدگاه_علامه_جوادی_آملی_و_دکتر_سروش

ارائه کنند گان: خانم زهرا بابازاده و خانم سیده زهرا محمد زاد رضایی از طلاب سطح سه رشته کلام اسلامی
ناقد: سرکار خانم سمیه دلیر صف آرای اخگر
داور: حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر میرزایی
زمان: 1402/12/09
مکان: کتابخانه حوزه علمیه تخصصی ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه

در ابتدا سرکار خانم بابازاده معناداری و بی معنایی علم دین را تعریف و نظر دکتر سروش در این مورد را تبیین نموده و سرکار خانم رضایی نظریه علامه جوادی آملی را مطرح کردند.
خلاصه ای از اهم مباحث ارائه کنندگان:
برخی بر این اعتقاد هستند که همه قضایا باید بر اساس تجربه بدست آیند و دین نمی تواند بر اساس تجربه بدست آید، دین، معرفت الهی است که با تجربه حاصل نمی شود. دکتر سروش از جمله مخالفان علم دینی است که بر این اعتقاد هستند همانطور که ما یک نوع انسان داریم، انسان اسلامی و غیر اسلامی نداریم؛ چون انسان یک ماهیت دارد. علم یا از طریق موضوع یا از طریق غایت و یا از طریق روش، شناخته می شود. موضوع علم دینی اختیاری نیست بلکه اجباری است و تعریف معینی دارد اعم از اینکه آن را به درستی بشناسیم یا نشناسیم. علامه جوادی آملی بر این نظر هستند که علم، رهاورد عقل و دین رهاورد وحی است و جدا انگاری علم و دین محصول تصور نادرست از نسبت میان این دو است. اگر تقابل و تعارضی بین یافته های علمی و مفاد دینی باشد از تقابل و نزاع عقل و علم با نقل است نه از تنازع علم با دین.
خلاصه نکات مطرح شده توسط ناقد: اگر در ابتدا تاریخچه بحث عنوان و منابع معرفی می شد بهتر بود، ارائه به زبان خودتان باشد موجب درک بیشتر مطلب توسط مخاطب می شود. در عنوان مساله، لفظ معناداری کفایت می کرد، نیاز نبود بی معنایی علم دینی را بنویسید. تعاریف علم دینی و معناداری باید بر اساس نظرات علامه جوادی آملی و دکتر سروش مطرح می شد در نهایت نظر خودتان را درباره این تعاریف مطرح می کردید.
خلاصه نکات مطرح شده توسط استاد داور: در کارهای تحقیقی حتما باید ارجاع باشد. کتب خاص علامه جوادی آملی و دکتر سروش ذکر نشده، باید به آثار مختلف این دو نویسنده مراجعه شده تا اشراف کامل بر نظرات دو نویسنده داشته باشید، در این صورت ارزش علمی کار شما بیشتر می شود.

17126488863.jpg

17126488866.jpg

1712648885_2.jpg

17126488851.jpg


فرم در حال بارگذاری ...