« اخلاق پژوهشگری پاییز1400نشست کتابخوان مجازی »

نشست علمی پژوهشی آثار زیارت عاشورا در مراتب خودسازی

نوشته شده توسطچناخچي 20ام شهریور, 1400

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نشست_کتابخوان_مجازی_با_محوریت_محرم_و_امام_حسین_علیه_آلاف_السلام
#کانون_پژوهشی_ریحانه_الرسول_علیها_السلام_ارومیه

#نشست_علمی_پژوهشی
جایگاه شناسی #زیارت_عاشورا در احادیث قدسی و تاثیر آن در مراتب خودسازی

استاد نشست:
سرکار خانم بهروز ثانی
زمان :
چهارشنبه 17 شهریور 1400
ساعت 11 صبح
مکان:
تالار پژوهشی مدرس حوزه علمیه ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه


چکیده مباحث استاد نشست:
اهمیت مداومت بر زیارت عاشورا در سیره علما و توصیه اهل بیت علیهم آلاف السلام بر این زیارت نشان دهنده این حقیقت است که زیارت عاشورا معارف بلند اسلام شناسی، امام شناسی، جامعه شناسی، انسان شناسی و معرفت شناسی را دربردارد و زائر باید معارف را از زیارت عاشورا برداشت کند. این زیارت، حدیث قدسی است و از جانب خداوند بیان شده و از نظر سندی جای بحث ندارد. از آثار زیارت عاشورا می توان به رافع بودن از عذاب قبر، رافع گرفتاری، دافع بیماری های مهلک و واسع بودن در رزق و روزی اشاره کرد. برخی از علما، زیارت عاشورا را هم صبح و هم بعدازظهر و با صد لعن و صد سلام می خواندند.
زیارت نوعی بیعت و الگویابی و مفاهیم زیبای ذهنی است که انسان همدم امام می شود و نوعی هجرت و تحول و فنا شدن و مخصوص اهل تقواست که از عرش نازل گردیده است.
زیارت عاشورا تجلی ظلم ستیزی و اظهار نفرت به ستمگران است و روحیه شهادت طلبی در راه خدا و الگوگیری از شهدای کربلا را در وجود انسان تثبیت می کند.
از فواید دنیوی زیارت عاشورا جنبه تربیتی آن و ایجاد حس حقیقت جویی و از فواید اخروی، دوری از آتش جهنم، ورود به بهشت و حق شفاعت برای زائر است البته در حق کسانی که لیاقت شفاعت داشته باشند.
پیامبر صلوات الله علیه و آله فرمودند: انی بعتث لاتمم مکارم الاخلاق. ما، در زیارت عاشورا باید دنبال اخلاقیات باشیم و از خلق و خوی عاشوراییان الگوگیری کنیم.
از جمله آموزه های اخلاقی که در زیارت عاشورا به زائر القا می شود عبارت است از:
آزادگی و از دست ندادن کرامت و ارزش های انسانی، تکریم انسان و انسانیت و نقش تقوا و ایمان و تعهد به خدا در ارزش انسانیت، توکل، ایثار، ایثار با بذل و بخشش تفاوت دارد، ایثار یعنی با وجود نیاز خودت، دیگران را بر خودت ترجیح می دهی، جهاد با نفس، صبر و استقامت که سخن تاریخی حضرت زینب کبری علیهاالسلام با عنوان ما رایت الا جمیلا نمود این مکارم اخلاقی است، عمل به تکلیف و محور قرار دادن رضای الهی در امور، تولی و تبری و محبت به خدا.
یک نکته هم در رابطه با نام حضرت اباعبدالله الحسین علیه آلاف السلام الی یوم القیامه، ابا یعنی پدر، پدر بندگان خدا. عبد بودن و رسیدن به کمال از طریق امام حسین علیه السلام است.
در این نشست سوالاتی هم از طرف طلاب مطرح و استاد محترم پاسخ فرمودند.

1631337666_.png

1631337665_.png


فرم در حال بارگذاری ...