« اجرای آموزه پژوهشی طرحنامه نویسی بهار1401اولین کارگروه علمی حوزه مون »

نشست علمی معنویت و سلامت دی ماه 1400

نوشته شده توسطچناخچي 20ام دی, 1400

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نشست_علمی_پژوهشی
#نقش_معنویت_بر_سلامت
#استاد_سید_احمد_غفاری_قره_باغی

تاریخ نشست: 1400/10/15
با حضور طلاب سطح دو و سطح سه حوزه علمیه ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه
چکیده ای از فرمایشات استاد نشست:


شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها این بانوی تمدنی، این بانوی تمدن ساز و همچنین شهادت حاج قاسم سلیمانی، سرباز این خاندان که یک شخصیت تمدن ساز و صاحب مکتب هست را تسلیت عرض می کنم.
بحث #تاثیر_معنویت_در_سلامت از بحث های کارآمد و به روز جامعه است. مباحث علمی حوزه های علمیه باید امتداد اجتماعی داشته باشند و نقششان در زندگی مردم محقق شود. تلقی ما از #معنویت نباید ما را در انحصار #باطن_گرایی و #روحانیت قرار دهد. کلمه روحانی واژه ای ذاتا #سکولار است و در واژه های مرتبط با سکولاریسم واژه ای فریبنده تر از این واژه نیست.
واژه روحانی برای اولین بار در بستر #کلیسا شکل گرفت. مسیحیت آیینی ذاتا سکولار است؛ البته مسیحیت موجود نه مسیحیت اصیلی که در لوح محفوظ است.
واژه معنویت در فضای اندیشه اسلامی با واژه معنویت در فضای اندیشه مسیحی متفاوت است. #باطن_گرایی و پرهیز از مادی گرایی تفسیر معنویت در دیدگاه مسیحیت است؛ در حالیکه در اندیشه اسلامی فضایی ممتد از عرش تا فرش است، یعنی همان قدر که شما در معنویت تاکید بر آسمانی اندیشیدن می کنید همان اندازه هم باید برای تبیین مدل زندگی بر روی زمین هم حرف برای گفتن داشته باشید.
در نظر اسلام انسان معنوی انسانی است که وبال جامعه خودش نیست. امام صادق علیه آلاف السلام می فرماید: مومن وبال جامعه خودش نمی شود. از این حدیث برمی آید که کار اقتصادی هم جزء معنویت حساب می شود.
امام حسین علیه آلاف السلام را منحصر در روز عاشورا کردیم، در حالیکه امام حسین علیه آلاف السلام ثروتمندترین شخصیت مدینه است. امام صادق علیه آلاف السلام در طول سال پنج بار نصف اموال خود را به فقرا می بخشیدند؛ پس تلاش برای زندگی دنیا و ارائه مدل برای اقتصاد کشور و پیشرفت اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دقیقا معنویت است.
در شاخص اندیشه اسلامی تفاوت معنویت و ضد معنویت به رویکرد، مرتبط است. دو جریان در طول تاریخ روبروی هم ایستاده اند: جبهه طاغوت و جبهه حق. همه ما خوب می دانیم در کدام جبهه هستیم و برای بالا رفتن پرچم کدام جبهه داریم تلاش می کنیم و کسی هم نیست که بگوید من جزء هیچ کدام نیستم. ما داریم می دویم که پرچم خدا بالا بایستد.
ما نباید معنویت را به باطن گرایی و روحانیت تقلیل دهیم، کار برای زندگی مادی مردم هم معنویت است.
در مورد سلامت تا به امروز سازمان بهداشت جهانی به سه بُعد تمرکز کرده، بعد جسمی و فیزیکی، بعد روانی و بعد عاطفی. در کنار این سه بعد، سلامت معنوی تلاش می کند که برای خود جا باز کند. سلامت معنوی تلاش می کند که ضلع چهارم سلامت شود، یعنی سلامت روانی و عاطفی کفایت نمی کند؛ بلکه باید چیزی به نام سلامت معنوی باشد؛ پس بایست تفاوت های سلامت روانی و سلامت عاطفی با سلامت معنوی لحاظ شود، علاوه بر این داده های فلسفی صدرایی بر این باور است که نفس و بدن باهم اتحاد دارند. در سنت فلسفی صدرایی بدن همان نفس است و نفس و بدن دو وجود جدای از هم نیستند. نفس و بدن دو واقعیت حاضر در یک وجود هستند و این همان مغز حکمت متعالیه است. نفس واقعا غیر از بدن است ولی در یک وجود حضور پیدا می کند. دکترین حکمت متعالیه این است که واقعیت های متعدد می توانند در وجود واحد حضور پیدا کنند.
ثمره این بحث این است که ما نمی خواهیم تاثیر معنویت را صرفا به سلامت معنوی منحصر کنیم؛ بلکه می خواهیم تاثیر این معنویت را بر سلامت جسمی هم بسنجیم و این ایده موفقی است. استرس باعث کمردرد و یا بیماری می شود، ما می خواهیم نقطه مقابل این را بررسی کنیم. استرس یک ضد معنویت است و در مباحث معنوی پژوهی استرس یعنی نگرانی از عاقبت وضعیتی که پیش می آید. برای یک انسان معنوی استرس معنی ندارد، #هر_چقدر_معنوی_تر_شویم_استرس_کاهش_پیدا_می_کند؛ بنابراین آرامش نقطه مقابل استرس است؛ #هر_چقدر_انسان_آرام_تر_باشد_و_بیشتر_از_زندگیش_لذت_ببرد_بدنش_هم_آرام_است و درد کمتری دارد. لذت از زندگی به این معنی نیست که مشکلی وجود نداشته باشد، هر چقدر نفس، التهاب داشته باشد جسم آسیب بیشتری پیدا می کند؛ در حالیکه هر چقدر نفس آرامش داشته باشد، سلول های بدن آرامش بیشتری تجربه می کنند و دلیل برای بهم ریختگی فیزیکی کمتر می شود.

این نشست علمی با پرسش و پاسخ نیز همراه بود.

1641809979_.jpg

1641809979_.jpg


فرم در حال بارگذاری ...