« آسیب های شبکه های اجتماعیعلامه طباطبایی شناسی »

علامه طباطبایی شناسی

نوشته شده توسطچناخچي 6ام آذر, 1397

عرض سلام و خداقوت خدمت همه دوستان عزیز
تقدیم به کسانی که مجذوب شخصیت ربانی علامه طباطبایی شده اند.
خلاصه ای از مباحث طرح شده در #نشست کتابخوان مشترک حوزه علمیه ریحانه الرسول علیها السلام با موضوع شخصیت شناسی علامه طباطبایی رحمه الله:
سخنران: حجه الاسلام و المسلمین دکتر میرزایی مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد واحد ارومیه.
مطالعه و بررسی زندگی بزرگان حوزه، نوعی انگیزه است که خود را مشابه آنها کرده و از شخصیتشان الگو گیری کنیم. در حوزه های علمیه شخصیت های بی نظیری بود که یکی از این شخصیت ها علامه طباطبایی رحمه الله هستند، شخصیت بی نظیری که در دوران معاصر شاید نتوان برای ایشان همتایی یافت. متاسفانه حوزه های علمیه ما با میراث تفسیری علامه آشنایی کافی ندارند، ایشان دارای نوآوری های عجیبی بودند.
از جمله شاگردان ایشان که در مبانی نظری و تئوری و در نظام حکومتی و سیاسی انقلاب اسلامی نقش داشتند و در فضای اجرایی انقلاب هم موثر بودند می توان به بزرگانی همچون آیت الله مطهری رحمه الله، آیت الله بهشتی رحمه الله، آیت الله موسی صدر رحمه الله و آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی حفظهما الله اشاره کرد.
یکی از ابعاد شخصیتی علامه جدیت و تلاشگری ایشان در مباحث علمی است؛ علامه بیست سال زحمت کشیدند و بیست جلد المیزان نوشتند، تفسیری که نمونه ندارد و بی نظیر است. از جمله ویژگی های این تفسیر: قرآن به قرآن بودن، تفکیک بین مباحث تفسیری و بحث اجتماعی و بحث روایی مستقل داشتن است.
جامعیت علمی علامه از دیگر ویژگی های شخصیتی اوست؛ ایشان در عرصه تفسیر، فلسفه، فقه، اصول، کلام، عرفان، اخلاق و ریاضیات سرآمد زمان خود بودند.
سومین ویژگی شخصیتی ایشان نیاز سنجی و تشخیص وظیفه بر اساس نیاز بوده است. ایشان در مورد نظام درسی حوزه علمیه مطالعه کرده و آن را با نیاز های انقلاب اسلامی و جامعه سنجیدند و چون جامعه را نیازمند مباحث عقلی و تفسیری دیدند؛ تدریس فلسفه و تفسیر را شروع کردند. ایشان نماینده مکتب حکمت متعالیه و ملاصدرا در دوران معاصر هستند. اولین شخصی که مباحث معرفت شناسی را به صورت مستقل مدون کرده است؛ علامه و شاگردان ایشان هست. اگر امروز شاگردان علامه را حذف کنیم کسی پاسخگوی شبهات نخواهد بود.
ایشان مکتب تشیع را به دنیای غرب معرفی کردند، دنیای غرب با فضای شیعی ما آشنا نیست، مکتب حکمت متعالیه به عنوان فلسفه اسلامی توسط علامه معرفی شد، هانری کربن جواب شبهات خود را از علامه گرفته است.
و آخرین بعد شخصیت ایشان، بعد معنویت و اخلاق بوده است، از ارادت های خالصانه به اهل بیت علیهم السلام تا یادکردن مرگ توسط ایشان، یکی از تکیه کلامهایشان، ….. ابد در پیش داریم.
روحش قرین رحمت واسعه الهی باد

1543304790_2.jpg


فرم در حال بارگذاری ...