« جلسه توجیهیفلسطین پاره تن اسلام »

نشست هم اندیشی

نوشته شده توسطچناخچي 10ام تیر, 1397

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه هم اندیشی اساتید جهت ارتقاء پژوهشی طلاب 97/4/9 حوزه علمیه ریحانه الرسول علیها السلام ارومیه
در این جلسه که با حضور معاون پژوهش محترم استان سرکار خانم پورحیدر و جمعی از اساتید و کادر مدرسه برگزار گردید، سرکار خانم دکتر شجاع ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه پژوهش در آموزه های اسلامی، اولین گام در پژوهش را گزینش مساله معرفی کرده و فرمودند که گزینش مساله از مطالعه ایجاد می شود. بعد از انتخاب مساله که بکی از دغدغه های ذهنی پژوهشگر است، پیشینه مساله پژوهشی را باید نگاه کنیم در واقع مطالعه است که نشان می دهد در مورد موضوعات قرآنی تا چه اندازه کار شده است. امروزه علوم انسانی نیاز به پژوهش دارد و متاسفانه در این بستر آسیب های فراوانی است. ایشان به عنوان یک بانوی موفق صاحب مقاله علمی پژوهشی چاپ شده و کسی که پایان نامه دکتری شان به عنولن کتاب سال حوزه چاپ گردیده و همچنین پایان نامه ارشدشان هم توسط جشنواره بانو امین شایسته تقدیر انتخاب شده فرمودند: مسئولیت اساتید خانم در خانواده نباید مانع فعالیت های پژوهشی آنان شود. ایشان رمز موفقیت خود را # سخت کوشی و # توسل به اهل بیت علیهم السلام می دانند و بر این باور هستند که پژوهشگر حقیقی باید فایل های باز ذهن خود را بسته و فقط بر روی مساله پژوهشی تمرکز کرده و با صفای باطن به دنبال پژوهش برود، اگر در پژوهش نیت پژوهشگر الهی باشد، در این صورت است که انسان از علم لذت برده و مراحل پژوهش هم به آسانی جلو می رود. یکی از خصوصیات بارز پژوهشگر این است که باید در گفتن حقیقت شهامت داشته باشد.
ایشان فرمودند که پژوهش محوری در دانشگاه بیشتر از حوزه دیده می شود. استاد محترم بر اهمیت کار گروهی اشاره کرده و موفقیت غربی ها را بیشتر در اثر همین گزینه می دانند.
در این جلسه برخی از اساتید معزز راهکارهایی را جهت افزایش انگیزش پژوهشی مطرح فرمودند. هماهنگی آموزش و پژوهش در مدارس علمیه، همسو بودن کادر و مدیریت مدرسه ، تشکیل گروه های علمی اساتید، روشن شدن ضرورت پژوهش برای اساتید و طلاب، نهادینه شدن تحقیقات میدانی در حوزه های علمیه، تشویق طلاب به امر پژوهش و تاکید اساتید بر پژوهش و فعال بودن اساتید در بحث پژوهش از جمله این راهکارهاست.

1530431193p1070761.jpg

1530431192p1070766.jpg


فرم در حال بارگذاری ...