« مسابقه تلخیص کتابجزوه روش تحقیق استاد پناهی آزاد »

طب اسلامی

نوشته شده توسطچناخچي 21ام مهر, 1397

به حول و قوه الهی، برگزاری نشست پژوهشی آشنایی با کلیات طب اسلامی و ضرورت آن در حوزه های علمیه
استاد مدعو: جناب حجه الاسلام و المسلمین آقای حبیبی از اساتید حوزه علمیه امام خمینی (ره) ارومیه و از شاگردان آیت الله تبریزیان
زمان: 97/7/18
مکان: حوزه علمیه ریحانه الرسول علیها السلام ارومیه
چکیده ای از مباحث استاد: انسان از اسماء الله است و علم طب را هم خداوند به حضرت آدم علیه السلام تعلیم فرموده و پس از خلقت اولین انسان، علم طب شروع شده است. در علم طب، مکاتب مختلفی به وجود آمده و علم طب بر اساس یکی از دیدگاه های موجود در این زمینه جزء علوم قیاسی شمرده می شود. علمایی که به طب اسلامی مسلط بوده اند، روش طب قیاسی را به کار می گرفته اند. از آنجایی که تمامی علوم غربی بر تفکر اومانیستی و انسان گرایی مادی مبتنی است، علم طب غربی هم همین گونه است. علم طب غربی، علم سکولار و منکر نفس انسان است.
حوزه های علمیه در گذشته در کنار علوم دینی از علم طب هم استفاده می کرده اند، و حاذق ترین اطباء، علمای حوزه های علمیه بودند. ملاصدرا (ره)، در منطقه قم و کهک به طبیب حکیم معروف بود؛ همچنین ابن سینا(ره)، هم در زمینه طب معروف هستند و کتاب قانون از ایشان در زمینه طب به یادگار مانده است. متاسفانه امروز در حوزه های علمیه توجه به این علم کمتر شده است.
ما یازده هزار روایت طبی داریم، چه کسی باید این ها را تحلیل کند؟ آیا پزشکان امروز می توانند این روایات را بررسی کنند؟
پرداختن به علم طب از سوی حوزه های علمیه و طلاب هم ضرورت علمی دارد و هم ضرورت اجتماعی. وظیفه حوزه های علمیه است که به روایات طبی بپردازند؛ چرا که علم آن در دست حوزه های علمیه است. با توجه به اینکه مردم از نظر سلامتی به مشکل افتاده اند، حوزه های علمیه باید این روایات را به مردم برسانند.
ریشه بسیاری از مشکلات اخلاقی در مشکلات جسمی است و مشکلات جسمی هم از غلبه یکی از اخلاط چهارگانه(صفرا، سودا، دم و بلغم) ایجاد می شود.
نتیجه می گیریم عده ای از طلاب باید به صورت جهادی این امر را به عهده گیرند.
منتظر مطالب بعدی ما در زمینه طب اسلامی باشید.

1539413180p1080219.jpg


فرم در حال بارگذاری ...