موضوع: "بدون موضوع"

نشست علمی پژوهشی اسفند 1402

نوشته شده توسطچناخچي 21ام فروردین, 1403

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_تخصصی_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نشست_علمی_پژوهشی_معنا_داری_و_بی_معنایی_علم_دینی_از_دیدگاه_علامه_جوادی_آملی_و_دکتر_سروش

ارائه کنند گان: خانم زهرا بابازاده و خانم سیده زهرا محمد زاد رضایی از طلاب سطح سه رشته کلام اسلامی
ناقد: سرکار خانم سمیه دلیر صف آرای اخگر
داور: حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر میرزایی
زمان: 1402/12/09
مکان: کتابخانه حوزه علمیه تخصصی ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه

در ابتدا سرکار خانم بابازاده معناداری و بی معنایی علم دین را تعریف و نظر دکتر سروش در این مورد را تبیین نموده و سرکار خانم رضایی نظریه علامه جوادی آملی را مطرح کردند.
خلاصه ای از اهم مباحث ارائه کنندگان:
برخی بر این اعتقاد هستند که همه قضایا باید بر اساس تجربه بدست آیند و دین نمی تواند بر اساس تجربه بدست آید، دین، معرفت الهی است که با تجربه حاصل نمی شود. دکتر سروش از جمله مخالفان علم دینی است که بر این اعتقاد هستند همانطور که ما یک نوع انسان داریم، انسان اسلامی و غیر اسلامی نداریم؛ چون انسان یک ماهیت دارد. علم یا از طریق موضوع یا از طریق غایت و یا از طریق روش، شناخته می شود. موضوع علم دینی اختیاری نیست بلکه اجباری است و تعریف معینی دارد اعم از اینکه آن را به درستی بشناسیم یا نشناسیم. علامه جوادی آملی بر این نظر هستند که علم، رهاورد عقل و دین رهاورد وحی است و جدا انگاری علم و دین محصول تصور نادرست از نسبت میان این دو است. اگر تقابل و تعارضی بین یافته های علمی و مفاد دینی باشد از تقابل و نزاع عقل و علم با نقل است نه از تنازع علم با دین.
خلاصه نکات مطرح شده توسط ناقد: اگر در ابتدا تاریخچه بحث عنوان و منابع معرفی می شد بهتر بود، ارائه به زبان خودتان باشد موجب درک بیشتر مطلب توسط مخاطب می شود. در عنوان مساله، لفظ معناداری کفایت می کرد، نیاز نبود بی معنایی علم دینی را بنویسید. تعاریف علم دینی و معناداری باید بر اساس نظرات علامه جوادی آملی و دکتر سروش مطرح می شد در نهایت نظر خودتان را درباره این تعاریف مطرح می کردید.
خلاصه نکات مطرح شده توسط استاد داور: در کارهای تحقیقی حتما باید ارجاع باشد. کتب خاص علامه جوادی آملی و دکتر سروش ذکر نشده، باید به آثار مختلف این دو نویسنده مراجعه شده تا اشراف کامل بر نظرات دو نویسنده داشته باشید، در این صورت ارزش علمی کار شما بیشتر می شود.

17126488863.jpg

17126488866.jpg

1712648885_2.jpg

17126488851.jpg

آموزه مقاله نویسی ضمن درس فروردین 1403

نوشته شده توسطچناخچي 21ام فروردین, 1403

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_تخصصی_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#مقاله_نویسی
#عقاید_استدلالی_3
#پایه_پنجم_تمام_وقت_هفت_ساله_ورودی_مهر_98
#نیمسال_دوم_1403_1402

1712642356_4.jpg

1712642357_6.jpg

مشارکت با دانشگاه ارومیه در برگزاری کرسی آزاد اندیشی اسفند 1402

نوشته شده توسطچناخچي 20ام فروردین, 1403

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_تخصصی_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#مشارکت_در_برگزاری_کرسی_آزد_اندیشی_با_دانشگاه_ارومیه

موضوع کرسی آزاد اندیشی: انتخابات، تکرار یا تغییر
زمان: 1402/12/07
اعضای موافق و مخالف: اساتید حوزه و دانشگاه
اساتید داور: سرکار خانم جهانی مدیر حوزه علمیه تخصصی ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه و سرکار خانم مجردعضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه و دبیر هم اندیشی بانوان

چکیده نظرات اعضای مخالف:
از جمله شبهاتی که در زمینه عدم شرکت در انتخابات از طرف جوانان و برخی مردم مطرح شده از این قرار است:
چرا باید رای بدهیم؟ جوانان کشورهای دیگر، شاد هستند و ما شاد نیستیم و آزادی بیان و آزادی در پوشش نداریم و چرا باید رای بدهیم؟ موقع انتخابات به یاد جوانان افتادید چون به رای ما نیاز دارید، بعد از انتخابات ما را فراموش خواهید کرد و فقط وعده می دهید و عمل نمی کنید، چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟ ما امکانات رفاهی و تفریحی نداریم، تغدیه و امکانات خوابگاهی ما کم است، امکانات آزمایشگاهی ما کم است، چرا رای بدهیم؟ ملاک های تائید صلاحیت و رد صلاحیت را قبول نداریم، معیار و ملاک تائید و رد از طرف شورای نگهبان چیست؟ عملکرد ضعیف دوره های قبلی مجلس و وعده های عمل نشده باعث شده در انتخابات شرکت نکنیم. دهه شصتی هستیم و هنوز شغلی نداریم و ازدواج نکرده ایم، چرا با وجود تحصیلات عالی باید بیکار باشیم؟ چرا رای بدهیم؟ سوء استفاده ایی که نمایندگان مجالس قبلی از حق خود کرده و اختلاس هایی که در سیستم های دولتی است. فرزندان برخی مسئولین در کشورهای اروپای تحصیل می کنند ولی فرزندان ما این امکانات را ندارند. عدم همسو بودن وظایف نماینگان با تبلیغات و جلسات تبلیغی آنان از شبهاتی است که مطرح شده.
مردم از عملکرد نمایندگان خود اطلاعی ندارند و این به خاطر این مسئله است که در کشور ما ساز و کار و قانونی وجود ندارد که نمایندگان مجلس را ملزم کند تا حداقل گزارش فصلی از عملکرد خود به مردم بدهند و ما برخی مواقع شاهد عملکرد ضعیف نمایندگان هستیم؛ به طور مثال در بحث صیانت از فضای مجازی که رهبر انقلاب بر این موضوع تاکید داشتند، برخی نمایندگان مجلس کوتاهی کردند، و این موجب دلسردی ما شده و فکر می کنیم انتخابات یک چرخه تکراری هست، چرا باید رای بدهیم؟
چکیده نظرات اعضای موافق:
برداشت مردم ما از نماینده مجلس این است که کار اجرایی کند در حالی که نماینده، وکیل مردم است و باید قانون وضع کند و اگر وعده ای هم می دهد باید پشت پرده با زد و بند هایی که با افراد مختلف دارد، وعده های خود را عملی کند. سوء استفاده از احساس نیاز مردم یک شهر و منطقه، ضعف نماینده را نشان می دهد. مهم ترین مسئولیت نخبگان این است که مردم را نسبت به شرکت در انتخابات، حساس کنند و نسبت به تغییر سرنوشت خود مسئول بار آورند. اگر ما گله مند هستیم، افرادی را انتخاب کنیم که به مبانی معتقد هستند و افرادی را که سابقه خوبی ندارند انتخاب مجدد نکنیم. وظایف نماینده باید مشخص شده و نقش نماینده به وضوح بیان شود. کشور ما قوانین خوبی دارد ولی ما در اجرای قانون، ضعف داریم اگر نظارت مجلس بر اجرای قوانین، دقیق باشد وضعیت بهتر می شود. در مجالس قبلی، شفافیت آراء وجود نداشت ولی اخیرا مطرح شده و درصد حضور و غیاب و مشارکت نمایندگان در سامانه های خاص مشخص می شود. باید جوانان را نسبت به اقتدار ملی حساس کنیم و تبیین کنیم عدم مشارکت ما در انتخابات به اقتدار ملی آسیب می رساند. افتخارات و رتبه های برتر بین المللی کشورمان را برای جوانان، مطرح کنیم تا برای شرکت در انتخابات ترغیب شوند. برخی از نمایندگان، نزدیک به 60 و 80 درصد از جلسات مجلس را غایب هستند، از چنین نماینده ای چه انتظاری دارید؟ هدف ما رسیدن به جامعه آرمانی است که یکی از آرمان ها از بین بردن اژدهای هفت سر فساد است ولی باید توجه داشته باشیم که رای ندادن ما منجر به چه چیزی می شود؟ وقتی دشمنان به این اندازه از رای ندادن حمایت می کنند پس این نشان تاثیر مشارکت حداکثری ما است. در مورد ملاک صلاحیت نمایندگان، باید اشاره کنیم که شورای نگهبان تا حدی اختیارات دارد، افرادی که صلاحیت های کلی و نسبی را دارند و معاند نیستند مورد تائید شوران نگهبان واقع می شوند. اینکه می گویند چرا موقع انتخابات به یاد جوانان می افتید؟ چون جوانان هستند که برای بهبود شرایط زندگیشان نیاز به تغییر و تصویب قوانین جدید دارند.
چکیده نظرات اساتید داور:
هر چه مشارکت در انتخابات، بیشتر شود امنیت کشور بیشتر می شود. حضور و شرکت در انتخابات، واجب عینی است. دشمن تلاش می کند تا انتخابات را تحریم کنند، پایین بودن مشارکت نشانه فاصله مردم از حکومت است و این فرصتی برای ناامن کردن کشور توسط دشمنان است.
در حال حاضر امنیت کشور، حق رای مخصوصا برای زنان در کشور، راه برون رفت از مشکلات اقتصادی، اشتغال و ازدواج جوانان و پیشرفت کشور وابسته به حضور حداکثری در انتخابات است.

17125718875.jpg

171257188610.jpg

1712571885_.jpg

تقدیری که در هفته پژوهش 1402 صورت نگرفت و ماند برای بهمن همان سال

نوشته شده توسطچناخچي 18ام فروردین, 1403

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_تخصصی_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#تقدیر_از_استعداد_های_برتر_فعالین_پژوهشی_و_برگزیدگان_مسابقات_پژوهشی
زمان: بهمن 1402
به مناسبت اعیاد شعبانیه، از طلاب استعداد برتر سطح دو و سه، فعالین پژوهش در عرصه جشنواره رشد و برگزیدگان مسابقات پژوهشی با اهدای لوح تقدیر، جواز نقدی و غیر نقدی با حضور مدیر محترم مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان آذربایجان غربی جناب حجه الاسلام و المسلمین آقای رضوی، تقدیر به عمل آمد، البته قرار بر این بود که تقدیر در هفته پژوهش باشد ولی به دلیل عدم اجرا در هفته پژوهش، بهمن ماه 1402 صورت گرفت.

1712398900_4.jpg

1712398899_.jpg

نشستی در مورد علامه طباطبایی و نقش برجسته ایشان بر غرب بهمن 1402

نوشته شده توسطچناخچي 18ام فروردین, 1403

#نشست_علمی_پژوهشی
#نقش_علامه_طباطبایی_در_انتقال_ارزش_های_انقلاب_اسلامی_به_دنیای_غرب
#حوزه_علمیه_تخصصی_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی_شعبه_آذربایجان
استاد نشست: حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر سید احمد غفاری قره باغی
زمان نشست: 1402/11/28
مکان نشست: به صورت برخط و از طریق نمایشگر سالن اجتماعات حوزه علمیه تخصصی ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه

خلاصه ای از مطالب استاد نشست:
علامه طباطبایی ره به عنوان فیلسوف شاخص معاصر و فیلسوف تراز اندیشه اسلامی و اهل گفتگو با فیلسوفان خارج از حیطه اندیشه اسلامی چه تاثیری بر غرب داشته است؟
علامه طباطبایی یک فیلسوف تمام‌عیار و فیلسوفی است که به تمام ارکان اندیشه اسلامی واقف است و به‌همین دلیل ما از علامه طباطبایی ره، کتاب‌های مختلفی در زمینه‌های فلسفی، عرفانی، تفسیر قرآن و اصول فقه داریم؛ اگر علامه عقل‌گرا و فیلسوف است این عقل‌گرایی مانع اندیشه قرآنی او نیست و کم‌تر قرآن‌پژوهی است که مانند علامه طباطبایی ره به جنبه‌های اجتماعی و فردی قرآن و هم به جنبه‌های عقلی و وحیانی قرآن و هم به جنبه‌های عرفانی و کلامی قرآن التفات همه‌جانبه داشته باشد. درمورد واژه غرب هم بایستی توضیح داده شود، زمانی‌که ما درباره غرب صحبت می‌کنیم مقصود از غرب، اندیشه غربی هست نه غرب جغرافیایی. درباره‌ی اندیشه‌ی غربی هم لازم است برهه های مختلف تاریخی را از هم تفکیک کنیم و این را بدانیم که اندیشه غربی به‌لحاظ تاریخی آغاز و انجامی از ابتدای یونان باستان تا دوران معاصر را مواجه است.
فیلسوفان یونان باستان از جمله تالس، سقراط، ارسطو و افلاطون و در دوره میانی غرب و قرون وسطی فیلسوفانی مانند آکویناس و در دوران جدید افرادی مثل هیوم و دکارت و کانت و هگل جزء فیلسوفان غربی هستند و در دوران معاصر فیلسوفانی متعلق به مکتب پوزیتیویست و اگزیستانسیالیسم هم فیلسوفان غربی هستند.
غرب معاصر متشکل از دو مکتب متضاد پوزیتیویست و اگزیستانسیالیسم است. فیلسوفان پوزیتیویستی به معناداری گزاره‌های تجربی و بی‌معنایی گزاره‌های متافیزیکی معتقد هستند و به تجربه‌گرایان منطقی مشهور هستند اگزیستانسیالیسم که با زعامت فیلسوفانی مانند هایدگر شکل‌گرفته و به نوعی غرب و مدرنیته، خودش را مدیون فیلسوفان اگزیستانسیالیسم می‌داند و ازآن‌جایی‌که اومانیسم روح مدرنیته هست که در واقع به نوعی منکر مرجعیت خدا در زندگی انسان هاست. در مورد فلسفه معاصر غربی، از آنجا که اگزیستانسیالیسم رویکرد برجسته ای دارد باید تبیین شود. تاثیر مرحوم علامه طباطبایی ره در جامعه و اندیشه‌ی غربی کاملاً شفاف و عینی و قابل تبیین و اندازه گیری است و کسی تردیدی ندارد در این‌که در میان فیلسوفان معاصر هیچ فیلسوفی را سراغ نداریم که به‌اندازه علامه طباطبایی ره در غرب معاصر تاثیر داشته باشد. یکی از صحنه‌های ماندگار حیات علمی علامه طباطبایی ره مربوط به جلسات علمی ایشان با شخصیت معروف فرانسوی جناب آقای هانری کربن، هایدگر اندیش است که عمیقا به آموزه‌های هایدگر معتقد است و شارح اصلی آثار معروف اوست. هایدگر فیلسوف الهی است و هانری کربن نیز الهی اندیش است و از طرفی هم در آثار هانری کربن، بارقه‌هایی از توجه به آموزه‌های عرفانی موجود در غرب را مشاهده می‌کنیم و با توجه به این‌که باطن گرایی سطحی و حداقلی ای که هانری کربن در غرب با آن مواجه است، ارضاکننده او نیست لذا به‌دنبال شخصیت باطن اندیشی مانند علامه طباطبایی ره است که با سفر به ایران و دیدار علامه به مقصود خود می رسد. بعد از بازگشت هانری کربن به فرانسه، ایشان به همایش و کنگره ای در باب هایدگر پژوهی دعوت می‌شود که اولین سخنران هم بود؛ ولی از سخنرانی استنکاف می‌کند و صریحاً اعلام می‌کند که ذهنش به دلیل اشتغال به فیلسوفان بزرگی مانند ملاصدرا و شیخ اشراق، تمرکزی در هایدگر ندارد و این تأثیر جدی علامه طباطبایی ره بر هانری کربن است.

1712392936_5.png

1712392935_6.png

1712392934_.jpg

نشست علمی اصول مساله سازی با حضور دکتر بذرافشان. 1402

نوشته شده توسطچناخچي 26ام دی, 1402

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#برگزاری_نشست_علمی_اصول_مساله_سازی_بر_اساس_فناوری_های_نوین_پژوهش_با_رویکرد_دانش_کلام_اسلامی

استاد نشست: جناب آقای دکتر بذرافشان
زمان: 1402/08/24
مکان: حوزه علمیه تخصصی ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه


به مناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی، نشست علمی اصول مساله سازی بر اساس فناوری های نوین پژوهش با رویکرد دانش کلام اسلامی ویژه طلاب سطح سه کلام این مدرسه برگزار شد.
بخشی از مطالب استاد محترم نشست:
در ابتدا استاد از مخاطبین خواستند اگر موضوع و مسئله خاصی در رابطه با پایان نامه انتخاب نموده اند، مطرح کنند. استاد بر اساس موضوعات مطرح شده از طریق استفاده از درگاه های اینترنتی مختلف اطلاعات مختلفی ارائه داده و متذکر شدند که در حیطه موضوع شناسی و منبع شناسی باید دقیق شویم و سپس حیطه ساختار شناسی و در انتها، فیش برداری. برای انتخاب نظام موضوعات و مسائل از جمله روش های پیشنهادی عبارت است از: استفاده از فراخوان ها، توجه به نیازهای جامعه و سنجش این که موضوع و مسئله ما کدام نیاز جامعه را رفع خواهد کرد، معرفی درگاه های اینترنتی مختلف که می شود موضوعات را در آن ها بررسی کرد از جمله درگاه اینترنتی الکتاب، استفاده از منابع مرجع و مراجعه به کتابخانه و منابع مکتوب برای انتخاب موضوع و مساله.

1705403256_22.jpg

1705403256_5.jpg

1705403255_.jpg

نشست علمی شیوه های مطالعه توسط استاد بذرافشان. هفته کتاب 1402

نوشته شده توسطچناخچي 26ام دی, 1402

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#برگزاری_نشست_علمی_شیوه_های_مطالعه_موثر_در_پیشبرد_اهداف_آموزشی_پژوهشی_و_تبلیغی_طلاب

استاد نشست: جنای آقای دکتر بذرافشان
زمان: 1402/08/24
مکان: سالن اجتماعات حوزه علمیه تخصصی ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه

به مناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی نشست علمی در مورد شیوه های مطالعه موثر در پیشبرد اهداف آموزشی، پژوهشی و تبلیغی طلاب توسط استاد محترم جناب آقای دکتر بذرافشان در حوزه علمیه تخصصی ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه برگزار گردید.

بخشی از مطالبی که استاد محترم ارائه فرمودند:
ما در راستای آموزش، پژوهش و تبلیغ نیاز داریم که موضوعات و مسائل را بشناسیم. شناخت موضوعات و مسائل در ابتدا نیاز به مطالعه و تحلیل دارد و در این مسیر، ماخذ شناسی و منبع شناسی هم اهمیت دارد. منابع مطالعاتی انواع مختلفی دارد که می توان به منابع مکتوب و چاپی، منابع نرم افزاری و منابع تحت وب اشاره کرد. شناسایی منابع وابسته به مطالعه است؛ از همین رو مطالعه باید بر اساس نگرش و برنامه ریزی و اهداف خاص باشد. از جمله موارد مهم در مطالعه، بحث یادداشت برداری است که باید برداشت خود را یادداشت کرد، در این مورد هم در حال حاضر ابزارها و تکنولوژی های خاصی هست که می توان مهارت استفاده از آن را کسب کرد. از جمله از انواع مطالعه می توانیم به مطالعه اجمالی، تفصیلی و اکتشافی اشاره کنیم. برخی از نکاتی که باید در مطالعه مورد توجه قرار گیرد عبارت است از:
وضعیت جسمی و طرز نشستن، میزان فاصله با منبع و مقدار نور کافی که از این موارد به عنوان بهداشت مطالعه یاد می شود.
مدیریت زمان و برنامه ریزی
اولویت بندی و لزوم انتخاب سیر مطالعاتی
آسیب شناسی مطالعه از جمله: پرخوری، قرار گرفتن در محیط پر سر و صدا، به همراه داشتن گوشی موبایل و نداشتن مهارت های مکمل مطالعه

1705387479_4.jpg

1705387478_1.jpg

1705387478_2.jpg

وحدت حوزه با اساتید و دانشجویان دانشگاه ارومیه 1402

نوشته شده توسطچناخچي 24ام دی, 1402

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#برگزاری_نشست_علمی_نقش_یهود_در_انحطاط_مسلمین_در_طول_تاریخ_با_همکاری_دانشگاه_ارومیه

استاد نشست: حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای منصور امامی
نشست علمی نقش یهود در انحطاط مسلمین در طول تاریخ مورخه 1402/08/16 با همکاری اساتید گروه های مختلف علمی و دانشجویان دانشگاه ارومیه در حوزه علمیه تخصصی ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه برگزار گردید.

بخشی از مباحث استاد نشست:
در مورد تاریخ یهودیت، فرزندان یهودا به عنوان یهودی و به عنوان قومی که اجداد این ها به حضرت یعقوب نبی علیه السلام می رسدشناخته می شوند. حضرت یعقوب علیه السلام ملقب به اسرائیل است. برای #اسرائیل معانی متفاوتی نوشته شده است. یه معنای آن به معنی عبدالله و معنای دیگر به معنای کسی است که ئیل را اسیر کرده و ئیل به معنای یکی از شیاطین است که در اورشلیم حضور داشته است. قوم یهودی به شدت قوم خرافی و افسانه زده ای است. منظور از بنی اسرائیل همان بنی یعقوب است. به خاطر ویژگی هایی که بنی اسرائیل داشتند خداوند، نعمت های فراوانی به آنان ارزانی داشت که کفران نعمت کردند. یکی از مباحث مهم در این بحث پردامنه، مسئله #تحریف_گری_قوم_یهود_است. قرآن کریم نزدیک به سی عنوان از اوصافبنی اسرائیل و یهودی ها را برشمرده است. توراتی که بر حضرت موسی علیه السلام نازل شد، یهودی ها آن را #سنت_مکتوب می نامند و در مقابل آن یک #سنت_ شفاهی دارند. از جمله تفاسیر شفاهی که یهودی ها برای تورات نوشته اند #گامارا است. مجموعه تفاسیر نوشته شده #تلمود نامیده می شود که بیش از سی و شش جلد و شامل سخن ها، گفته ها و تفاسیری است که عالمان و #خاخام_های_یهودی برداشت هایی که از تورات داشته اند در آن نوشته اند. پس تورات سنت مکتوب یهودیت و تلمود، سنت شفاهی یهودیت است. فتوای خاخام های یهودی این است که کسی که به تلمود عمل نکند قطعا خدا او را نمی آمرزد؛ یعنی سخن خود را بالاتر از سخن خدا می دانند. خداوند در آیه 79 سوره بقره می فرماید: فویل للذین یکتبون الکتاب بایدیهم ثم یقولون هذا من عندالله لیشتروا به ثمنا قلیلا.

1705229219_.jpg

1705229219_5.jpg

چهارمین جلسه حضوری کارگروه علمی سطح دو حوزه علمیه تخصصی ریحانه الرسول سلام الله علیها 1402

نوشته شده توسطچناخچي 24ام دی, 1402

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#جلسه_کارگروه_علمی_سطح_دو

جلسه اعضای کارگروه علمی سطح دو حوزه علمیه تخصصی ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه مورخه 1402/08/07 با حضور اساتید مهمان به منظور بررسی و تصویب برنامه های پیشنهادی معاونت پژوهش جهت اجرا در دو نیمسال تحصیلی برگزار گردید.

1705224148_1.jpg

1705224148_3.jpg

وحدت حوزه و دانشگاه در حوزه علمیه تخصصی ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه 1402

نوشته شده توسطچناخچي 24ام دی, 1402

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#برگزاری_نشست_کتابخوان_با_مشارکت_پردیس_خواهران_دانشگاه_فرهنگیان_ارومیه


نشست کتابخوان با موضوع جایگاه زن در اسلام با همکاری پردیس خواهران دانشگاه فرهنگیان ارومیه مورخه 1402/09/05 در حوزه علمیه تخصصی ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه برگزار گردید. در این نشست تعدادی از طلاب و دانشجو معلمان به معرفی چند کتاب که در زمینه جایگاه و ارزش زن در اسلام به رشته تحریر درآمده است، پرداختند.
شایان ذکر است که مسابقه ارسال چکیده صوتی از نشست هم برگزار گردید.

1705223367_27.jpg

1705223366_25.jpg

1705223366_29.jpg

1705223366_11.jpg

1705223364_1.jpg

هم افزایی با کتابخانه مرکزی ارومیه در هفته کتاب 1402

نوشته شده توسطچناخچي 24ام دی, 1402

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#برگزاری_نشست_علمی_معرفی_کتاب_با_مشارکت_کتابخانه_مرکزی_ارومیه



به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، نشست علمی معرفی کتاب توسط سرکار خانم خدیجه شهبازی نویسنده کتاب و با مشارکت کتابخانه مرکزی ارومیه در تاریخ 1402/08/23 در حوزه علمیه تخصصی ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه برگزار گردید، همچنین مسابقه ارسال چکیده صوتی از این نشست نیز بین مخاطبین برگزار گردید.

1705222101_6.jpg

1705222102_2.jpg

1705222100_.jpg

اولین نشست علمی نقد کتاب در حوزه علمیه ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه

نوشته شده توسطچناخچي 24ام دی, 1402

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#برگزاری_نشست_علمی_نقد_کتاب_با_مشارکت_حوزه_علمیه_زینب_کبری_سلام_الله_علیها_و_کتابخانه_مرکزی_ارومیه

ارائه دهنده: سرکار خانم منیره فرمانی نویسنده کتاب
ناقد: سرکار خانم دکتر شیرینی استاد حوزه و دانشگاه
دبیر علمی: سرکار خانم فریبا چناخچی

به مناسبت هفته پژوهش، نشست علمی نقد کتاب در تاریخ 1402/09/28 با مشارکت حوزه علمیه زینب کبری سلام الله علیها و کتابخانه مرکزی ارومیه در محل سالن جلسات کتابخانه مرکزی برگزار گردید. در ابتدا سرکار خانم منیره فرمانی به عنوان نویسنده کتاب، کتاب خود را به صورت اجمالی معرفی کرده و در ادامه سرکار خانم شیرینی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و استاد حوزه و دانشگاه به عنوان استاد ناقد، نقد های خود را در بعد شکلی و محتویی و از جهت اعتبار و کفایت منابع کتاب، تبیین نمودند.

1705220104_107.jpg

1705220105_12.jpg

1705220103_.jpg

1705220103_11.jpg

هم افزایی حوزات علمیه ریحانه الرسول و زینب کبری سلام الله علیهما ارومیه

نوشته شده توسطچناخچي 24ام دی, 1402

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#مشارکت_در_برگزاری_نشست_علمی_معرفی_کتاب_با_حوزه_علمیه_حضرت_زینب_کبری_سلام_الله_علیها_ارومیه


نشست علمی معرفی کتاب ” منافق و الذین فی قلوبهم مرض” توسط نویسنده محترم سرکار خانم منیره فرمانی در مدرسه علمیه زینب کبری سلام الله علیها ارومیه در تاریخ 1402/09/20 برگزار گردید. در این نشست، خانم فرمانی به معرفی کتاب خود و تبیین انگیزه خود برای انتخاب این عنوان برای کتاب، پرداخت. طلاب سطح سه و سطح دو و معاون پژوهش حوزه علمیه تخصصی ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه هم در این نشست حضور داشتند.

1705218844_5.jpg

1705218844_.jpg

1705218843_.jpg

1705218843_1.jpg

نقد مقاله مرضیه گنجی آبان 1402

نوشته شده توسطچناخچي 19ام دی, 1402

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#برگزاری_نشست_نقد_مقاله

ارائه دهنده: سرکار خانم مرضیه گنجی
ناقد: استاد محترم سرکار خانم رقیه ضیافر
عنوان مقاله: بررسی شبهه تاثیر استفاده از حجاب مشکی در افسردگی زنان
زمان: 1402/08/20

1704793207_1.jpg

1704793206_12.jpg

1704793206_6.jpg

1704793205_.jpg

نقد مقاله پایانی نرگس قزلباش. آبان 1402

نوشته شده توسطچناخچي 19ام دی, 1402

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#برگزاری_نشست_نقد_مقاله

ارائه دهنده: سرکار خانم نرگس دونو قزلباش از طلاب پایه هفتم
ناقد: استاد محترم سرکار خانم ضیافر
عنوان مقاله: نقش زنان در احیای تمدن اسلامی در حوزه فرهنگی
زمان: 1402/08/14

1704792781_15.jpg

1704792780_2.jpg

1704792781_6.jpg

1704792779744.png

کارگاه مقاله نویسی مهر1402

نوشته شده توسطچناخچي 19ام دی, 1402

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#برگزاری_کارگاه_مقاله_نویسی_برای_طلاب_سطح_دو_و_سه

استاد کارگاه: سرکار خانم رقیه ضیافر

کارگاه مقاله نویسی ویژه طلاب سطح سه و دو از تاریخ 1402/07/30 شروع شده و تا اتمام ترم تحصیلی آینده ادامه خواهد داشت. استاد محترم، مراحل مختلف مقاله نویسی را از ابتدا به صورت عملی و کاربردی پیش برده و به افرادی که به صورت منظم در جلسات کارگاه شرکت کرده و کار عملی ارائه دهند گواهی معتبر صادر خواهد شد.

1704791893_.jpg

1704791894_6.jpg

پاراگراف نویسی ترم اول 1403-1402

نوشته شده توسطچناخچي 19ام دی, 1402

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#پاراگراف_نویسی
#عقاید_استدلالی_1
#پایه_پنجم_تمام_وقت_هفت_ساله_ورودی_مهر_98
#نیمسال_اول_1403_1402

1704790960_2.jpg

1704790959_6.jpg

آخرید بازدید از کتابخانه مرکزی ارومیه در هفته کتاب. آبان 1402

نوشته شده توسطچناخچي 19ام دی, 1402

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#بازدید_از_کتابخانه_مرکزی_ارومیه
#هفته_کتاب_و_کتاب_خوانی_1402

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در تاریخ 1402/08/30 طلاب پایه دوم حوزه علمیه ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه به همراه معاون پژوهش از بخش های مختلف کتابخانه مرکزی ارومیه بازدید کردند.

1704790138_21.jpg

1704790137_11.jpg

1704790138_14.jpg

1704790136_4.jpg

کتب اهدایی از طرف اساتید حوزه و کتابخانه مرکزی ارومیه به کتابخانه. آبان 1402

نوشته شده توسطچناخچي 19ام دی, 1402

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#اهداء_کتاب_از_طرف_اساتید_و_کتابخانه_مرکزی_ارومیه
#هفته_کتاب_و_کتاب_خوانی_1402

1704789613_.jpg

فروش فوق العاده کتاب و رمان. آبان 1402

نوشته شده توسطچناخچي 19ام دی, 1402

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#برگزاری_نمایشگاه_فروش_کتاب_و_رمان
#هفته_کتاب_و_کتاب_خوانی_1402

1704788574_6.jpg

1704788575_8.jpg

نمایشگاه کتاب اساتید حوزه علمیه خواهران آبان 1402

نوشته شده توسطچناخچي 19ام دی, 1402

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#برگزاری_نمایشگاه_کتاب_اساتید
#هفته_کتاب_و_کتاب_خوانی_1402

1704787883_7.jpg

1704787882_4.jpg

نمایشگاه آثار پژوهشی اساتید. آذر1402

نوشته شده توسطچناخچي 19ام دی, 1402

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#برگزاری_نمایشگاه_آثار_پژوهشی_اساتید
#هفته_پژوهش_1402

1704787618_7.jpg

1704787617_1.jpg

حضور در نشست مرکز، تیر 1402

نوشته شده توسطچناخچي 19ام تیر, 1402

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#حضور_طلاب_و_اساتید_در_نشست_توجیهی_مرکز_در_رابطه_با_کرسی_های_آزاد_اندیشی

زمان: 1402/04/19

1688984456_4.png

1688984454_2.png

1688984454_3.png

کارگاه مقاله نویسی برای طلاب سطح سه اسفند 1401

نوشته شده توسطچناخچي 19ام تیر, 1402

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#کارگاه_مقاله_نویسی_برای_طلاب_سطح_سه

استاد کارگاه: سرکار خانم دلیر اخگر
زمان: 1401/12/16

این کارگاه برای طلاب پایه اول و دوم سطح سه رشته کلام اسلامی برگزار گردید و فقط دو جلسه تشکیل شد و متاسفانه به دلیل مشغله فراوان استاد کارگاه ادامه پیدا نکرد.

1688977160_6.jpg

1688977159_11.jpg

کارگاه مقاله نویسی سطح دو بهار 1402

نوشته شده توسطچناخچي 19ام تیر, 1402

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#کارگاه_مقاله_نویسی_سطح_دو
#پایه_ششم_تمام_وقت_هفت_ساله_ورودی_مهر_96
#ترم_دوم_1402-1401


استاد کارگاه: سرکار خانم دلیر اخگر

1688975242_5.jpg

1688975241_1.jpg

1688975241_6.jpg

نگارش علمی خرداد1402

نوشته شده توسطچناخچي 19ام تیر, 1402

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نگارش_علمی
#پایه_سوم_تمام_وقت_هفت_ساله_ورودی_مهر_99
#نیمسال_دوم_1402-1401

1688974909_3.jpg

1688974909_1.jpg

فیش نویسی ترم دوم 1402-1401

نوشته شده توسطچناخچي 19ام تیر, 1402

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#فیش_نویسی
#اخلاق_اسلامی_4
#پایه_چهارم_تمام_وقت_هفت_ساله_ورودی_مهر_98
#نیمسال_دوم_1402-1401

1688971356_3.jpg

فعالیت های مشترک حوزه و کتابخانه مرکزی ارومیه. اردیبهشت 1402

نوشته شده توسطچناخچي 19ام تیر, 1402

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#آموزش_و_تشریح_نحوه_شرکت_در_جشنواره_ملی_رضوی_توسط_کتابخانه_مرکزی_ارومیه
#بخش_خوانش_کتاب

زمان: 1402/02/10

1688970439_6.jpg

1688970439_2.jpg

1688970438_.jpg

دوره آشنایی با وان نوت اردیبهشت 1402

نوشته شده توسطچناخچي 19ام تیر, 1402

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#دوره_آشنایی_با_نرم_افزار_کاربردی_وان_نوت

زمان: 1402/02/24
استاد دوره: سرکار خانم مریم میرآقایی
مکان: کتابخانه حوزه علمیه ریحانه الرسول سلام الله علیها

1688969171_.jpg

1688969171photo_2023-05-14_14-50-29.jpg

1688969172photo_2023-05-14_14-50-24.jpg

نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

نوشته شده توسطچناخچي 19ام تیر, 1402

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#خرید_کتاب_از_سی_و_چهارمین_نمایشگاه_بین_المللی_کتاب_تهران
#کتابخانه_تخصصی_کلام_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه

1688968718_.jpg

1688968716_2.jpg

1688968717_6.jpg

1688968716_5.jpg

شرکت در برنامه مرکز خرداد 1402

نوشته شده توسطچناخچي 3ام تیر, 1402

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#حضور_دبیران_و_اعضای_گروه_های_رشد_در_نشست_توجیهی_مسابقه_گروهی_رشد

زمان: 1402/03/01
در این نشست مسئولین مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در مورد موضوعات ویژه جشنواره رشد مرحله نهم و شرایط شرکت طلاب در آن و اصول نگارش مقاله برای جشنواره توضیحاتی ارائه دادند.

1687596960_2.png

1687596959_5.png

1687596959_7.png

1687596958_777.jpg

نشستی با دبیر جشنواره علامه حلی اسفند 1401

نوشته شده توسطچناخچي 10ام اردیبهشت, 1402

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نشست_آشنایی_با_معیارهای_علمی_نگارش_مقاله_جشنواره_علامه_حلی_ره


استاد نشست: حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای زینال زاده دبیر جشنواره علامه حلی ره در استان و معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه استان آذربایجان غربی
زمان: 1401/12/20
چکیده ای از بیانات استاد نشست:
بحث ما در خصوص آشنایی با معیارهای علمی جشنواره علامه حلی ره است. تا به حال چهارده دوره جشنواره در کل کشور برگزار شده که دوره های قبل فقط جشنواره در عرصه کشوری برگزار می شد؛ ولی اخیرا چند سالی است که جشنواره استانی هم برگزار می شود و در دوره های قبلی، استان آذربایجان غربی رتبه های کشوری کسب کرده است. محوریت جشنواره علامه حلی ره صرفا مقاله نیست، جشنواره پذیرای آثار پژوهشی طلاب است و مقاله نوعی قالب گزارش پژوهش به شمار می رود و عمده بحث ما در خصوص خود پژوهش است. همه باید پژوهشگر باشیم چون طلبه بدون پژوهش نمی تواند برای جامعه مفید باشد. ما با یادگیری روش های پژوهش و تحقیق می توانیم به شبهه هاپاسخگو باشیم.
جشنواره علامه حلی ره در سه مرحله مدرسه ای، استانی و کشوری برگزار می شود که در هر مرحله هر اثر سه بار مورد ارزیابی قرار می گیرد. در مرحله اجمالی ارزیابی، آثاری که مطابق شرایط جشنواره نیستند حذف می شوند و در غیر این صورت به مرحله تفصیلی راه پیدا می کنند که اصلی ترین مرحله ارزیابی، همان ارزیابی تفصیلی است. از جمله معیارهای جشنواره این است که پنجاه درصد نمره برای ساختار اثر تعلق دارد یعنی قالب ظاهری اثر که همان وجود چکیده، نتیجه گیری و … است. سی درصد نمره مربوط به آئین نگارش و ییست درصد باقی مانده هم مرتبط با بحث های فنی پژوهش است.

1682850669_6.jpg

1682850670_12.jpg

1682850669_.jpg

سومین جلسه کارگروه علمی سطح دو اسفند 1401

نوشته شده توسطچناخچي 10ام اردیبهشت, 1402

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#برگزاری_سومین_جلسه_کارگروه_علمی_سطح_دو

در تاریخ 1401/12/23 سومین جلسه کارگروه علمی سطح دو جهت تصویب موضوعات مقاله پایانی یک در حوزه علمیه ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه تشکیل شد. در این جلسه موضوعات پیشنهادی طلاب ذیل توسط اساتید کارگروه مورد بررسی قرار گرفت و بعد از تصویب به اطلاع طلاب رسید.

خانم سیده سارا قریشی
خانم مرضیه اکبرزاده
خانم مهسا قاسمی
خانم نرگس دونو قزلباش
خانم مرضیه گنجی
خانم الهه ولی زاده

1682838993_1.jpg

جشنواره مدرسه ای علامه حلی ره اسفند 1401

نوشته شده توسطچناخچي 16ام اسفند, 1401

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#جشنواره_مدرسه_ای_علامه_حلی_ره_دوره_چهاردهم
#تجلیل_از_برترین_های_جشنواره_مدرسه_ای

سخنران: استاد پژوهشگر سرکار خانم دلیر اخگر
زمان: 1401/12/15

در این مراسم استاد محترم ضمن تبیین حدیثی از امام محمد باقر علیه آلاف السلام در مورد این مسئله که هیچ عملی مطلوب تر از عملی نیست که انسان بر آن مداومت داشته باشد حتی اگر آن عمل، کم باشد بر این مساله تاکید کردند که عادت های خوب و اعمال پسندیده را همیشه تکرار کنید. کار پژوهشی هم همینطور است.
پژوهش از نظرات مختلف به صورت های گوناگون تعریف شده است ولی به نظر می رسد اگر مطلب جدیدی به علم اضافه شود این همان پژوهش است. تبیین جدید، تحلیل جدید، دسته بندی جدید و ادله جدید این ها همه پژوهش است. اولین گام پژوهش سوال کردن است. هر چه معلومات ما زیاد باشد سوالاتی که طراحی می کنیم پژوهشی تر خواهد بود. برخی از علما دفترچه های کوچکی داشتند هر سوال و نکته ای به ذهنشان می رسید در آن دفترچه ثبت می کردند و آن مطالب را دنبال می کردند، ما هم اگر نکته جدید و یا هر چیزی که به ذهنمان می رسد آن را یادداشت کنیم و دنبال پاسخ هایش باشیم همین زمینه ای برای پژوهش است.

در پایان این مراسم از نفرات برتر جشنواره مدرسه ای چهاردهمین دوره جشنواره علامه حلی ره با اهداء هدایای نقدی و لوح تقدیر تجلیل شد. نفرات برتر بخش اساتید خانم مریم میرآقایی، خانم سمیه دلیر صف آرای اخگر، خانم فاطمه بهروز ثانی و خانم فریبا چناخچی و در بخش طلاب خانم نرگس دونو قزلباش، خانم سمیه میرزینالی و خانم مرضیه اکبرزاده معرفی شدند.

1678197980_18.jpg

1678197979_15.jpg

1678197979_10.jpg

1678197978_.jpg

جشنواره مدرسه ای علامه حلی ره اسفند 1401

نوشته شده توسطچناخچي 16ام اسفند, 1401

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#جشنواره_مدرسه_ای_علامه_حلی_ره_دوره_چهاردهم
#تجلیل_از_برترین_های_جشنواره_مدرسه_ای

سخنران: استاد پژوهشگر سرکار خانم دلیر اخگر
زمان: 1401/12/15

در این مراسم استاد محترم ضمن تبیین حدیثی از امام محمد باقر علیه آلاف السلام در مورد این مسئله که هیچ عملی مطلوب تر از عملی نیست که انسان بر آن مداومت داشته باشد حتی اگر آن عمل، کم باشد بر این مساله تاکید کردند که عادت های خوب و اعمال پسندیده را همیشه تکرار کنید. کار پژوهشی هم همینطور است.
پژوهش از نظرات مختلف به صورت های گوناگون تعریف شده است ولی به نظر می رسد اگر مطلب جدیدی به علم اضافه شود این همان پژوهش است. تبیین جدید، تحلیل جدید، دسته بندی جدید و ادله جدید این ها همه پژوهش است. اولین گام پژوهش سوال کردن است. هر چه معلومات ما زیاد باشد سوالاتی که طراحی می کنیم پژوهشی تر خواهد بود. برخی از علما دفترچه های کوچکی داشتند هر سوال و نکته ای به ذهنشان می رسید در آن دفترچه ثبت می کردند و آن مطالب را دنبال می کردند، ما هم اگر نکته جدید و یا هر چیزی که به ذهنمان می رسد آن را یادداشت کنیم و دنبال پاسخ هایش باشیم همین زمینه ای برای پژوهش است.

در پایان این مراسم از نفرات برتر جشنواره مدرسه ای چهاردهمین دوره جشنواره علامه حلی ره با اهداء هدایای نقدی و لوح تقدیر تجلیل شد. نفرات برتر بخش اساتید خانم مریم میرآقایی، خانم سمیه دلیر صف آرای اخگر، خانم فاطمه بهروز ثانی و خانم فریبا چناخچی و در بخش طلاب خانم نرگس دونو قزلباش، خانم سمیه میرزینالی و خانم مرضیه اکبرزاده معرفی شدند.

1678197980_18.jpg

1678197979_15.jpg

1678197979_10.jpg

1678197978_.jpg

پوستر پیش نشست

نوشته شده توسطچناخچي 2ام اسفند, 1401

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#هفتاد_و_هفتمین_پیش_نشست_علمی_کنگره_بین_المللی_علامه_طباطبایی_ره


استاد نشست: حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر غفاری قره باغی
زمان: 1401/11/20
مکان: کتابخانه حوزه علمیه ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه


در ابتدا دبیر علمی ضمن معرفی پیش نشست و موضوع آن، خلاصه ای از محورهای نشست و نظرات علامه طباطبایی ره در مورد موضوع مطرح کردند.
خلاصه ای از مطالب استاد نشست:
افتخار امت اسلامی در جهان معاصر علامه طباطبایی ره است و حقیقتا زنده کننده بعد عقلانی اندیشه اسلامی علامه هستند که درخشش اسلام شیعی در جهان کنونی مرهون دو شخصیت سترگ جهان اسلام حضرت امام خمینی ره و حضرت علامه طباطبایی ره است.
مساله علم الهی ابعاد مختلفی را در بر میگیرد. امروز در میان اندیشمندان اسلامی مساله علم الهی مساله چالش برانگیز است و این چالش ابعاد مختلفی دارد مخصوصا مساله علم الهی و اختیار انسان و نوع مواجهه انسان در سلوک معنوی از این جمله است. برای همه پژوهشگران در ادیان مختلف، پژوهش در باب علم الهی مساله جذابی است. از جمله پرسش هایی که در سلوک معنوی موثر است این پرسش است که تفکیک اسماء الهی از یکدیگر آیا حقیقت نفس الامری دارد یا این تفکیک از نگاه ما نشات می گیرد؟
یا این پرسش که آیا مواجهه با اسماء الهی غیر از مواجهه با خود خداست؟ حضرت علامه جوادی آملی معتقدند که هیچ عبادت کننده ای از انبیاء و اولیاء با ذات خداوند متعال مواجه نبوده و با خدا مواجه نشده است؛ بلکه همواره عبادت کننده اسمی از اسماء الهی بوده است.


در این جلسه سه ملاحظه از ملاحظات علامه طباطبایی ره را طرح خواهم کرد.
اولین مساله در مورد عنایت و علم عنایی است. از نظر فیلسوف آنچه که هستی را هست می کند علم است نه اراده برخلاف علمای کلامی که علم را کافی نمی دانند؛ البته منظور از علمای کلام علمای قبل از خواجه نصیر است و کلامیون اراده را دارای صفت عنایت می دانند نه علم را. علم خدا بسیط و واحد است که منکشف کننده همه حقایق به نحو تفصیل است. خدا برای علم به مخلوقات بغیر از علم به خود به چیزی نیاز ندارد ولی علامه طباطبایی ره از عنایت تفسیر دیگری دارد، علامه عنایت را به معنای علم خداوند به مخلوقات معرفی نمی کند بلکه عنایت را به معنای علم به غایت فعل تبیین می کند و منشا اثبات علم عنایی قاعده عمومی لزوم غایت و مصلحت برای نظام وجودی هست. بنده (استاد نشست) معتقدم نگاه علامه با نگاه صدرایی قابل جمع است، علم خدا به غایت فعل به معنای علم خدا به آخرین فعلیت موجود است. ملاصدرا در بحث عنایت، علم به شیء را در قالب علم به خود پیگیری می کند. دغدغه ملاصدرا در علم عنایی این بوده که علم به خود، خود علم به اشیاء است و این افق از نگاه صدرایی می تواند با نگاه علامه قابل جمع باشد.
دومین مساله کثرت نفس الامری تعین های اسمائی است. آیا ذات و صفات الهی به لحاظ نفس الامری تمایز دارند یا نه؟ مثلا ذات الهی و علم الهی. ذات الهی قابل توصیف نیست پس این اوصاف برای چیست؟ معتزلیان و اشاعره نگاه متفاوتی به این مساله دارند.
هم در اندیشه عرفانی و هم در اندیشه صدرایی گونه ای از تمایز بین ذات و صفات، محفوظ است. ضمن عینیت ذات با صفات در نگاه صدرایی تمایز بین ذات و صفات هم هست. تمایز نفس الامری ذات و اسماء ناشی از تمایز احاطی ذات بر اسماء است. نظر علامه در بحث عینیت ذات و صفت این است که ذات عین صفات است.
سومین مساله مورد نظر مساله قضاء الهی است. ملاصدرا قضاء را فقط در مرحله ذات خدا مطرح می کند قضاء به معنای علم الزام بخش به مخلوق است. آخرین گزینه خلقت علم و علم خدا عین ذات خداست و علم علت تامه خلقت است، در حالی که متکلم حلقه آخر را اراده می داند نه علم، پس حیثیت الزام بخش و تعین بخش به خلقت علم الهی است. اختلاف علامه رحمه الله با نظر ملاصدرا در این است که علامه برخلاف ملاصدرا قضاء را هم در مرحله ذات و هم در مرحله فعل مطرح می کند.

1676961562_.png

1676961562_1.jpg

77 مین پیش همایش علمی کنگره بین المللی علامه طباطبایی**

نوشته شده توسطچناخچي 2ام اسفند, 1401

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#هفتاد_و_هفتمین_پیش_نشست_علمی_کنگره_بین_المللی_علامه_طباطبایی_ره


استاد نشست: حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر غفاری قره باغی
زمان: 1401/11/20
مکان: کتابخانه حوزه علمیه ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه


در ابتدا دبیر علمی ضمن معرفی پیش نشست و موضوع آن، خلاصه ای از محورهای نشست و نظرات علامه طباطبایی ره در مورد موضوع مطرح کردند.
خلاصه ای از مطالب استاد نشست:
افتخار امت اسلامی در جهان معاصر علامه طباطبایی ره است و حقیقتا زنده کننده بعد عقلانی اندیشه اسلامی علامه هستند که درخشش اسلام شیعی در جهان کنونی مرهون دو شخصیت سترگ جهان اسلام حضرت امام خمینی ره و حضرت علامه طباطبایی ره است.
مساله علم الهی ابعاد مختلفی را در بر میگیرد. امروز در میان اندیشمندان اسلامی مساله علم الهی مساله چالش برانگیز است و این چالش ابعاد مختلفی دارد مخصوصا مساله علم الهی و اختیار انسان و نوع مواجهه انسان در سلوک معنوی از این جمله است. برای همه پژوهشگران در ادیان مختلف، پژوهش در باب علم الهی مساله جذابی است. از جمله پرسش هایی که در سلوک معنوی موثر است این پرسش است که تفکیک اسماء الهی از یکدیگر آیا حقیقت نفس الامری دارد یا این تفکیک از نگاه ما نشات می گیرد؟
یا این پرسش که آیا مواجهه با اسماء الهی غیر از مواجهه با خود خداست؟ حضرت علامه جوادی آملی معتقدند که هیچ عبادت کننده ای از انبیاء و اولیاء با ذات خداوند متعال مواجه نبوده و با خدا مواجه نشده است؛ بلکه همواره عبادت کننده اسمی از اسماء الهی بوده است.


در این جلسه سه ملاحظه از ملاحظات علامه طباطبایی ره را طرح خواهم کرد.
اولین مساله در مورد عنایت و علم عنایی است. از نظر فیلسوف آنچه که هستی را هست می کند علم است نه اراده برخلاف علمای کلامی که علم را کافی نمی دانند؛ البته منظور از علمای کلام علمای قبل از خواجه نصیر است و کلامیون اراده را دارای صفت عنایت می دانند نه علم را. علم خدا بسیط و واحد است که منکشف کننده همه حقایق به نحو تفصیل است. خدا برای علم به مخلوقات بغیر از علم به خود به چیزی نیاز ندارد ولی علامه طباطبایی ره از عنایت تفسیر دیگری دارد، علامه عنایت را به معنای علم خداوند به مخلوقات معرفی نمی کند بلکه عنایت را به معنای علم به غایت فعل تبیین می کند و منشا اثبات علم عنایی قاعده عمومی لزوم غایت و مصلحت برای نظام وجودی هست. بنده (استاد نشست) معتقدم نگاه علامه با نگاه صدرایی قابل جمع است، علم خدا به غایت فعل به معنای علم خدا به آخرین فعلیت موجود است. ملاصدرا در بحث عنایت، علم به شیء را در قالب علم به خود پیگیری می کند. دغدغه ملاصدرا در علم عنایی این بوده که علم به خود، خود علم به اشیاء است و این افق از نگاه صدرایی می تواند با نگاه علامه قابل جمع باشد.
دومین مساله کثرت نفس الامری تعین های اسمائی است. آیا ذات و صفات الهی به لحاظ نفس الامری تمایز دارند یا نه؟ مثلا ذات الهی و علم الهی. ذات الهی قابل توصیف نیست پس این اوصاف برای چیست؟ معتزلیان و اشاعره نگاه متفاوتی به این مساله دارند.
هم در اندیشه عرفانی و هم در اندیشه صدرایی گونه ای از تمایز بین ذات و صفات، محفوظ است. ضمن عینیت ذات با صفات در نگاه صدرایی تمایز بین ذات و صفات هم هست. تمایز نفس الامری ذات و اسماء ناشی از تمایز احاطی ذات بر اسماء است. نظر علامه در بحث عینیت ذات و صفت این است که ذات عین صفات است.
سومین مساله مورد نظر مساله قضاء الهی است. ملاصدرا قضاء را فقط در مرحله ذات خدا مطرح می کند قضاء به معنای علم الزام بخش به مخلوق است. آخرین گزینه خلقت علم و علم خدا عین ذات خداست و علم علت تامه خلقت است، در حالی که متکلم حلقه آخر را اراده می داند نه علم، پس حیثیت الزام بخش و تعین بخش به خلقت علم الهی است. اختلاف علامه رحمه الله با نظر ملاصدرا در این است که علامه برخلاف ملاصدرا قضاء را هم در مرحله ذات و هم در مرحله فعل مطرح می کند.

1676961267_11.jpg

1676961267_6.jpg

#وحدت_حوزه_و_دانشگاه

نوشته شده توسطچناخچي 14ام دی, 1401

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه


حضور اساتید و طلاب حوزه علمیه ریحانه الرسول علیهاالسلام ارومیه در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه فرهنگیان ارومیه

1672827878_2.jpg

1672827878_.jpg

1672827878_9.jpg

نمایشگاه میوه های پژوهشی حوزه هفته پژوهش 1401

نوشته شده توسطچناخچي 14ام دی, 1401

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نمایشگاه_آثار_پژوهشی_اساتید_و_طلاب
#هفته_پژوهش_1401

1672822829_2.jpg

1672822828_3.jpg

1672822829_2.jpg

1672822827_4.jpg

نشست کتابخوان با دانشگاه فرهنگیان آذر1401

نوشته شده توسطچناخچي 14ام دی, 1401

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نشست_کتابخوان_مشترک_با_دانشگاه_فرهنگیان
#هفته_کتاب_و_کتابخوانی_1401


زمان: 1401/9/8
مکان: سالن اجتماعات حوزه علمیه ریحانه الرسول علیهاالسلام ارومیه

در نشست کتابخوان مشترک با موضوع آزاد که با حضور طلاب سطح دو و سطح سه و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ارومیه برگزار گردید طلاب و دانشجویان به معرفی کتابهای مورد علاقه خود پرداختند وبا بیان گزارش کوتاهی از محتوای کتاب، مخاطبان حاضر در نشست را به مطالعه این کتاب ها تشویق کردند. از جمله کتاب هایی که در این نشست کتابخوان معرفی گردید عبارت است از:

کتاب حضرت زینب سلام الله علیها قهرمان صبر و شکیبایی
کتاب گلستان یازدهم
کتاب خاطرات مستر همفر
کتاب سلام بر ابراهیم
کتاب یادت باشد
کتاب سه دقیقه در قیامت

1672822121_.jpg

1672822121_13.jpg

1672822120_1.jpg

نشست علمی دی 1401 پایه ششم

نوشته شده توسطچناخچي 14ام دی, 1401

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نشست_علمی
#اخلاق_7_
#پایه_ششم_تمام_وقت_هفت_ساله_ورودی_مهر_96
#نیمسال_اول_1402_1401

1672811130_.jpg

1672811130_10.jpg

1672811130_12.jpg

اخلاق پژوهشگری دی 1401 پایه ششم

نوشته شده توسطچناخچي 14ام دی, 1401

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#اخلاق_پژوهشگری
#فرق_و_مذاهب
#پایه_ششم_تمام_وقت_هفت_ساله_ورودی_مهر_96
#نیمسال_اول_1402_1401

1672810508_.jpg

1672810508_10.jpg

اخلاق پژوهشگری دی 1401 پایه پنج

نوشته شده توسطچناخچي 14ام دی, 1401

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#اخلاق_پژوهشگری
#فلسفه_2
#پایه_پنجم_تمام_وقت_هفت_ساله_ورودی_مهر_97
#نیمسال_اول_1402_1401

1672810031_10.jpg

1672810031_7.jpg

نشست کتابخوانی آذر1401

نوشته شده توسطچناخچي 6ام آذر, 1401

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نشست_کتابخوان_مشترک_با_کتابخانه_مرکزی_ارومیه
#هفته_کتاب_1401


زمان: 1401/9/1
مکان: سالن اجتماعات حوزه علمیه ریحانه الرسول علیهاالسلام ارومیه

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و به منظور تشویق طلاب به سنت باارزش مطالعه، نشست کتابخوانی با موضوع آزاد با همکاری کتابخانه مرکزی ارومیه در حوزه علمیه ریحانه الرسول علیهاالسلام و با حضور مدیر کتابخانه مرکزی ارومیه سرکار خانم فرحبخش، برگزار گردید.
در این نشست سه نفر از طلاب و چهار نفر از کتابداران کتابخانه مرکزی ارومیه به معرفی کتب خود پرداخته و طلاب حاضر را جهت مطالعه کتابهای معرفی شده تشویق و ترغیب نمودند.

1669543885_16.jpg

1669543885_.jpg

1669543884_4.jpg

1669543884_2.jpg

1669543885_15.jpg

نشست کتابخوان مشترک با کتابخانه مرکزی ارومیه آذر1401

نوشته شده توسطچناخچي 6ام آذر, 1401

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نشست_کتابخوان_مشترک_با_کتابخانه_مرکزی_ارومیه
#هفته_کتاب_1401


زمان: 1401/9/1
مکان: سالن اجتماعات حوزه علمیه ریحانه الرسول علیهاالسلام ارومیه

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و به منظور تشویق طلاب به سنت باارزش مطالعه، نشست کتابخوانی با موضوع آزاد با همکاری کتابخانه مرکزی ارومیه در حوزه علمیه ریحانه الرسول علیهاالسلام و با حضور مدیر کتابخانه مرکزی ارومیه سرکار خانم فرحبخش، برگزار گردید.
در این نشست سه نفر از طلاب و چهار نفر از کتابداران کتابخانه مرکزی ارومیه به معرفی کتب خود پرداخته و طلاب حاضر را جهت مطالعه کتابهای معرفی شده تشویق و ترغیب نمودند.

1669544119_17.jpg

1669544118_.jpg

1669544118_9.jpg

تجلیل از کتابخوانان برتر آذر1401

نوشته شده توسطچناخچي 6ام آذر, 1401

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#تجلیل_از_کتاب_خوانان_برتر
#هفته_کتاب_1401
به مناسبت هفته کتابخوانی از طلاب کتابخوان برتر حوزه علمیه ریحانه الرسول علیهاالسلام ارومیه توسط مدیریت محترم با اهدای جوایز ارزنده تقدیر و تجلیل به عمل آمد.
اسامی طلاب کتاب خوان به شرح ذیل است:


خانم ها
نرگس دونو قزلباش
زینب کیومرزی
مبینا شیرزاد
لعیا آریانا
زهرا نقی لو
فاطمه نوعی
ساناز سلمانی
رقیه موسی زاده
معصومه صفری

1669543033_5.jpg

بازدید از کتابخانه مرکزی ارومیه آذر1401

نوشته شده توسطچناخچي 6ام آذر, 1401

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#بازدید_از_کتابخانه_مرکزی_ارومیه
#هفته_کتاب_1401


به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، طلاب پایه دوم حوزه علمیه ریحانه الرسول علیهاالسلام ارومیه در تاریخ 1401/9/2 به همراه یکی از اساتید حوزه و معاون پژوهش از بخش های مختلف کتابخانه مرکزی ارومیه بازدید کردند. در بخش امانت کتاب، طلاب با نحوه جستجوی کتاب از نرم افزارهای کتابخانه آشنا شدند.

1669541624_27.jpg

1669541624_33.jpg

1669541625_36.jpg

1669541623_9.jpg

نمایشگاه فروش کتاب آبان 1401

نوشته شده توسطچناخچي 6ام آذر, 1401

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#برگزاری_نمایشگاه_فروش_کتاب_و_رمان
#هفته_کتاب_1401

1669537587_6.jpg

1669537586_9.jpg

نمایشگاه کتاب اساتید آبان 1401

نوشته شده توسطچناخچي 28ام آبان, 1401

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نمایشگاه_کتاب_اساتید
#هفته_کتاب_1401

1668838757_16.jpg

1668838756_10.jpg

1668838756_11.jpg

1668838757_12.jpg

1668838755_3.jpg

1668838755_1.jpg

نشست کتابخوان آبان 1401

نوشته شده توسطچناخچي 21ام آبان, 1401

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نشست_کتابخوان_با_موضوع_آزاد

زمان: 1401/8/11
سالن اجتماعات حوزه علمیه ریحانه الرسول علیهاالسلام ارومیه

نشست کتابخوان طلاب حوزه علمیه ریحانه الرسول علیهاالسلام ارومیه در موضوع آزاد برگزار شد. در این نشست سه نفر از طلاب، خانم نرگس قزلباش، خانم رقیه قلی زاده و خانم لعیا آریانا به معرفی کتب خود پرداختند و ضمن تشویق طلاب به مطالعه این کتب، بخشی از یکی از کتاب ها را برای طلاب خواندند؛ همچنین برخی از مخاطبان سوالات خود در مورد این کتابها را مطرح کرده و طلاب کتاب خوان پاسخ فرمودند.
کتبی که در این نشست معرفی شد از قرار ذیل است:
#فاطمه_سلام_الله_علیها_دردانه_خلقت_رفتار_امت
#آداب_الطلاب
#شنود
#رویای_نیمه_شب
#خاک_های_نرم_کوشک

1668237061_6.jpg

1668237061_3.jpg

1668237060_.png

1668237060_.jpg

منبع یابی مهر 1401

نوشته شده توسطچناخچي 9ام آبان, 1401

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#منبع_یابی
#اخلاق_اسلامی_1
#پایه_سوم_تمام_وقت_هفت_ساله_ورودی_مهر_99
#نیمسال_اول_1402_1401

1667205502_2.jpg

1667205501_1.jpg

مهارت استفاده از نرمافزارهای تحقیقاتی مهر1401

نوشته شده توسطچناخچي 9ام آبان, 1401

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#مهارت_استفاده_از_نرم_افزار_های_تحقیقاتی
#آموزش_جامع_قرآن_3
#پایه_چهارم_تمام_وقت_هفت_ساله_ورودی_مهر_98
#نیمسال_اول_1402_1401

1667205075_1.jpg

1667205074_2.jpg

موضوع یابی مهر1401

نوشته شده توسطچناخچي 9ام آبان, 1401

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#موضوع_یابی
#دانش_حدیثی_1
#پایه_سوم_تمام_وقت_هفت_ساله_ورودی_مهر_99
#نیمسال_اول_1402_1401

1667204142_1.jpg

1667204143_2.jpg

طرحنامه نویسی مهر 1401

نوشته شده توسطچناخچي 9ام آبان, 1401

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#طرحنامه_نویسی
#اخلاق_اسلامی_3
#پایه_چهارم_تمام_وقت_هفت_ساله_ورودی_مهر_97
#نیمسال_اول_1402_1401

1667203681_2.jpg

1667203680_1.jpg

دومین جلسه گارگروه علمی سطح دو آبان 1401

نوشته شده توسطچناخچي 9ام آبان, 1401

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#دومین_جلسه_کارگروه_علمی_سطح_دو
زمان:1401/8/2

در این جلسه که با حضور ریاست کارگروه علمی، سرکار خانم جهانی برگزار شد، موضوعات پیشنهادی سه نفر از طلاب برای تدوین مقاله پایانی یک و دو مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

1667202351_.jpg

ژورنال کلاب آبان 1401

نوشته شده توسطچناخچي 9ام آبان, 1401

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نقد_مقاله_ژورنال_کلاب

استاد مدعو: حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر میرزایی
مقاله مورد نقد: مقاله نقش تربیتی مادر در تعمیق خداباوری فرزندان از دیدگاه قرآنبا تاکید بر داستان زن عمران نوشته فریبا چناخچی
زمان: 1401/8/4
مکان: کلاس پایه شش حوزه علمیه ریحانه الرسول علیهاالسلام ارومیه

در ابتدای جلسه نقد مقاله، نویسنده به صورت اجمالی مقاله خود را ارائه کرده و در ادامه نقاط قوت و ضعف مقاله توسط استاد مورد بررسی و مداقه قرار گرفت.

از جمله نقاط مثبت:
کاربردی بودن موضوع

از جمله نقاط ضعف مقاله:
عدم قلم پردازی توسط خود نویسنده در مقاله
به کارگیری حشو در عنوان
ناقص بودن چکیده و عدم درج یافته ها
عدم استفاده از منابع دست اول

طلاب شرکت کننده در این جلسه سوالات خود را مطرح کرده و استاد محترم پاسخ فرمودند.

1667197701_6.jpg

1667197701_4.jpg

1667197700_.png

1667197700_9.jpg

نشست جهاد تبیین مهر 1401

نوشته شده توسطچناخچي 9ام آبان, 1401

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نشست_علمی_پژوهشی
#چیستی_و_ضرورت_جهاد_تبیین_در_حوزه_های_علمیه_خواهران

استاد نشست: حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای امامی مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی
زمان: 1401/7/19
مکان: سالن اجتماعات حوزه علمیه ریحانه الرسول علیهاالسلام ارومیه

خلاصه ای از فرمایشات استاد نشست:
استاد نشست ضمن تبریک ایام فرخنده ولادت حضرت نبی اکرم رحمه للعالمین صلوات الله علیه و آله به نکته ای در مورد امّی بودن پیامبر اشاره کردند که پیامبر را از آن جهت امی نامیده اند چون تربیت یافته ام الکتاب است، پیامبر مکتب و مدرسه ظاهری ندیده است ولی استاد مستقیمش خدای متعال و کتابی که خوانده ام الکتاب بوده است؛ همچنین چون پیامبر مقصود آفرینش است امّی خوانده شده است.
در ابتدا استاد از طلاب شرکت کننده در نشست درخواست کردند که سوالاتشان را بپرسند. از جمله سوالاتی که مطرح شد این بود که آیا جهاد تبیین همان امربه معروف و نهی از منکر است یا اعم از آن است؟ و اینکه در حال حاضر برای جهاد تبییین چه مسئله ای در اولویت است؟
پاسخ استاد : جهاد تبیین اعم از امر به معروف و نهی از منکر است. مقام معظم رهبری در بیاناتشان حدود چهل مورد از کلیدواژه تبیین استفاده کرده اند اما جهاد تبیین را در مورد #معارف_و_دستاورد_های_انقلاب_اسلامی، فوری دانسته اند چون انقلاب ظرفی است برای اجرای اسلام.
ما باید مطالبه گری داشته باشیم و علیه مفسد بشوریم. متاسفانه برخی از انقلابیون به خاطر ترس از رویارویی و جوابگو بودن به مردم باعث ایجاد اغتشاشات شدند. برای تبیین روشمند باید مسئله ها را بشناسیم و آن ها را احصاء کنیم. مسائل زنان، مسائل جوانان، مسائل سیاسی، اقتصادی، روان شناختی، اعتقادی، اخلاقی و … و اولویت بندی داشته باشیم.
پس شناخت مسائل و اولویت بندی آن مقدمه ورود به جهاد تبیین؛ همچنین یادگیری روش های اقناع همراه با لطف و عطوفت از لوازم ورود به جهاد تبیین است. آشنایی با #تفکرات_امامین انقلاب جزء کارهای اصلی است. #طلاب_باید_صحیفه_امام_را_مطالعه_کنند. امام رحمه الله روح بسیار بلندی داشت و شبیه ترین غیر معصوم به معصوم بود.
مقام عظمای ولایت فرمودند انقلاب و مبانی انقلاب همان فرمایشات امام خمینی است.
پس برای جهاد تبیین باید با تفکرات و اندیشه های امام خمینی رحمه الله و امام خامنه ای مد ظله العالی آشنا شویم و کتاب های ایشان را در صدر مطالعاتمان قرار دهیم.
در انتهای نشست هم طلاب سوالات خود را مطرح نموده و استاد محترم پاسخ دادند.

1667196337_.jpg

1667196336_.jpg

1667196336_.jpg

بازدید از کتابخانه تخصصی قرآن و عترت. خرداد 1401

نوشته شده توسطچناخچي 11ام خرداد, 1401

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#بازدید_از_کتابخانه

بازدید طلاب پایه چهارم و پنجم حوزه علمیه ریحانه الرسول علیهاالسلام ارومیه به همراه اساتیدشان از کتابخانه تخصصی قرآن و عترت.

زمان: 1401/3/9

1654084405_12.jpg

1654084406_14.jpg

1654084404_4.jpg

1654084405_8.jpg

کرسی آزاد اندیشی ضمن درس خرداد 1401

نوشته شده توسطچناخچي 11ام خرداد, 1401

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#کرسی_آزاد_اندیشی
#روش_های_تربیتی_در_قرآن
#پایه_هفتم_تمام_وقت_هفت_ساله_ورودی_مهر_94
#نیمسال_دوم_1401_1400

1654080964_6.jpg

1654080963_3.jpg

منبع یابی و منبع شناسی ادبیات عرب خرداد 1401

نوشته شده توسطچناخچي 2ام خرداد, 1401

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نشست_منبع_شناسی_کتب_ادبیات_عرب

استاد نشست: حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای رحیمی مدیر حوزه علمیه امام خمینی رحمه الله ارومیه
زمان: 1401/3/2
مکان: کتابخانه حوزه علمیه ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه

نشست فوق برای طلاب پایه پنجم این حوزه جهت منبع یابی و منبع شناسی موضوعات نحوی برگزار گردید.
استاد در ابتدا مکاتب نحوی را تبیین کرده و به معرفی کتب و شخصیت های معروف این مکاتب پرداختند. از جمله کتب نحوی مهم، جامع المقدمات، شرح النموذج، مفصّل، صمدیه، مغنی اللبیب، حدائق الندیه و الفیه ابن مالک معرفی شد؛ همچنین سایت های کاربردی در این زمینه برای طلاب تبیین شد که از جمله این سایت ها می توان به سایت بانک مقالات، سایت شبکه الفکر، سایت مکتبه نرجس، سایت کتاب بدیا و سایت مکتبه النور اشاره کرد.
در زمینه مفهوم شناسی کلمات نحوی کتب صحاح اللغه جوهری، قاموس المحیط فیروز آبادی، تاج العروس زبیری، لسان العرب ابن منظور، مصباح المنیر ، مختار الصحاحه و همچنین در رابطه با اصطلاح شناسی، کتاب التعریفات میر سید شریف جرجانی و الکلیات ابوالبقاء و کشاف الاصطلاحات علوم و فنون معرفی گردید. .
در پایان این نشست طلاب سوالات خود را مطرح نمودند.

1653307696_2.jpg

1653307696_6.jpg

1653307696_11.jpg

مقاله نویسی فروردین 1401

نوشته شده توسطچناخچي 29ام فروردین, 1401

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#مقاله_نویسی
#نحو_عالی_3
#پایه_پنجم_تمام_وقت_هفت_ساله_ورودی_مهر_96
#نیمسال_دوم_1401_1400

1650273615_.jpg

1650273615_1.jpg

1650273614_6.jpg

1650273614_.jpg

فیش نویسی فروردین 1401

نوشته شده توسطچناخچي 29ام فروردین, 1401

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#فیش_نویسی
#فلسفه_1
#پایه_چهارم_تمام_وقت_هفت_ساله_ورودی_مهر_97
#نیمسال_دوم_1401_1400

1650271775_5.jpg

1650271776_1.jpg

1650271775_16.jpg

اولین کارگاه مقاله نویسی حضوری برای طلابی که مقاله پایانی یک را انتخاب کرده اند

نوشته شده توسطچناخچي 27ام فروردین, 1401

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#کارگاه_مقاله_نویسی
#تدریس_توسط_استاد_معرفی_شده_توسط_مدیریت_استان
#پایه_ششم_و_هفتم_تمام_وقت_هفت_ساله_ورودی_مهر_94_و_95
#نیمسال_دوم_1401_1400


کارگاه مقاله نویسی برای طلابی که موضوع مقاله پایانی یک آنان توسط کارگروه علمی حوزه علمیه ریحانه الرسول علیهاآلاف السلام تصویب شده، در حال برگزاری است.

1650101032_.jpg

1650101031_.jpg

اجرای آموزه پژوهشی منبع یابی بهار1401

نوشته شده توسطچناخچي 27ام فروردین, 1401

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#منبع_یابی
#دانش_حدیثی_2
#پایه_سوم_تمام_وقت_هفت_ساله_ورودی_مهر_98
#نیمسال_دوم_1401_1400

1650100429_.jpg

1650100429_.jpg

اجرای مهارت پژوهشی نگارش علمی بهار1401

نوشته شده توسطچناخچي 27ام فروردین, 1401

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نگارش_علمی
#تدریس_توسط_استاد_ادبیات_فارسی
#پایه_سوم_تمام_وقت_هفت_ساله_ورودی_مهر_98
#نیمسال_دوم_1401_1400

1650099926_5.jpg

1650099925_1.jpg

1650099925_3.jpg

آموزه پژوهشی فیش نویسی بهار1401

نوشته شده توسطچناخچي 27ام فروردین, 1401

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#فیش_نویسی
#فلسفه_2
#پایه_پنجم_تمام_وقت_هفت_ساله_ورودی_مهر_96
#نیمسال_دوم_1401_1400

1650099260_4.jpg

1650099259_2.jpg

1650099260_7.jpg

اجرای آموزه پژوهشی طرحنامه نویسی بهار1401

نوشته شده توسطچناخچي 27ام فروردین, 1401

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#طرحنامه_نویسی
#اخلاق_اسلامی_4
#پایه_چهارم_تمام_وقت_هفت_ساله_ورودی_مهر_97
#نیمسال_دوم_1401_1400

1650098697_.jpg

1650098696_.jpg

نشست علمی معنویت و سلامت دی ماه 1400

نوشته شده توسطچناخچي 20ام دی, 1400

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نشست_علمی_پژوهشی
#نقش_معنویت_بر_سلامت
#استاد_سید_احمد_غفاری_قره_باغی

تاریخ نشست: 1400/10/15
با حضور طلاب سطح دو و سطح سه حوزه علمیه ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه
چکیده ای از فرمایشات استاد نشست:


شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها این بانوی تمدنی، این بانوی تمدن ساز و همچنین شهادت حاج قاسم سلیمانی، سرباز این خاندان که یک شخصیت تمدن ساز و صاحب مکتب هست را تسلیت عرض می کنم.
بحث #تاثیر_معنویت_در_سلامت از بحث های کارآمد و به روز جامعه است. مباحث علمی حوزه های علمیه باید امتداد اجتماعی داشته باشند و نقششان در زندگی مردم محقق شود. تلقی ما از #معنویت نباید ما را در انحصار #باطن_گرایی و #روحانیت قرار دهد. کلمه روحانی واژه ای ذاتا #سکولار است و در واژه های مرتبط با سکولاریسم واژه ای فریبنده تر از این واژه نیست.
واژه روحانی برای اولین بار در بستر #کلیسا شکل گرفت. مسیحیت آیینی ذاتا سکولار است؛ البته مسیحیت موجود نه مسیحیت اصیلی که در لوح محفوظ است.
واژه معنویت در فضای اندیشه اسلامی با واژه معنویت در فضای اندیشه مسیحی متفاوت است. #باطن_گرایی و پرهیز از مادی گرایی تفسیر معنویت در دیدگاه مسیحیت است؛ در حالیکه در اندیشه اسلامی فضایی ممتد از عرش تا فرش است، یعنی همان قدر که شما در معنویت تاکید بر آسمانی اندیشیدن می کنید همان اندازه هم باید برای تبیین مدل زندگی بر روی زمین هم حرف برای گفتن داشته باشید.
در نظر اسلام انسان معنوی انسانی است که وبال جامعه خودش نیست. امام صادق علیه آلاف السلام می فرماید: مومن وبال جامعه خودش نمی شود. از این حدیث برمی آید که کار اقتصادی هم جزء معنویت حساب می شود.
امام حسین علیه آلاف السلام را منحصر در روز عاشورا کردیم، در حالیکه امام حسین علیه آلاف السلام ثروتمندترین شخصیت مدینه است. امام صادق علیه آلاف السلام در طول سال پنج بار نصف اموال خود را به فقرا می بخشیدند؛ پس تلاش برای زندگی دنیا و ارائه مدل برای اقتصاد کشور و پیشرفت اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دقیقا معنویت است.
در شاخص اندیشه اسلامی تفاوت معنویت و ضد معنویت به رویکرد، مرتبط است. دو جریان در طول تاریخ روبروی هم ایستاده اند: جبهه طاغوت و جبهه حق. همه ما خوب می دانیم در کدام جبهه هستیم و برای بالا رفتن پرچم کدام جبهه داریم تلاش می کنیم و کسی هم نیست که بگوید من جزء هیچ کدام نیستم. ما داریم می دویم که پرچم خدا بالا بایستد.
ما نباید معنویت را به باطن گرایی و روحانیت تقلیل دهیم، کار برای زندگی مادی مردم هم معنویت است.
در مورد سلامت تا به امروز سازمان بهداشت جهانی به سه بُعد تمرکز کرده، بعد جسمی و فیزیکی، بعد روانی و بعد عاطفی. در کنار این سه بعد، سلامت معنوی تلاش می کند که برای خود جا باز کند. سلامت معنوی تلاش می کند که ضلع چهارم سلامت شود، یعنی سلامت روانی و عاطفی کفایت نمی کند؛ بلکه باید چیزی به نام سلامت معنوی باشد؛ پس بایست تفاوت های سلامت روانی و سلامت عاطفی با سلامت معنوی لحاظ شود، علاوه بر این داده های فلسفی صدرایی بر این باور است که نفس و بدن باهم اتحاد دارند. در سنت فلسفی صدرایی بدن همان نفس است و نفس و بدن دو وجود جدای از هم نیستند. نفس و بدن دو واقعیت حاضر در یک وجود هستند و این همان مغز حکمت متعالیه است. نفس واقعا غیر از بدن است ولی در یک وجود حضور پیدا می کند. دکترین حکمت متعالیه این است که واقعیت های متعدد می توانند در وجود واحد حضور پیدا کنند.
ثمره این بحث این است که ما نمی خواهیم تاثیر معنویت را صرفا به سلامت معنوی منحصر کنیم؛ بلکه می خواهیم تاثیر این معنویت را بر سلامت جسمی هم بسنجیم و این ایده موفقی است. استرس باعث کمردرد و یا بیماری می شود، ما می خواهیم نقطه مقابل این را بررسی کنیم. استرس یک ضد معنویت است و در مباحث معنوی پژوهی استرس یعنی نگرانی از عاقبت وضعیتی که پیش می آید. برای یک انسان معنوی استرس معنی ندارد، #هر_چقدر_معنوی_تر_شویم_استرس_کاهش_پیدا_می_کند؛ بنابراین آرامش نقطه مقابل استرس است؛ #هر_چقدر_انسان_آرام_تر_باشد_و_بیشتر_از_زندگیش_لذت_ببرد_بدنش_هم_آرام_است و درد کمتری دارد. لذت از زندگی به این معنی نیست که مشکلی وجود نداشته باشد، هر چقدر نفس، التهاب داشته باشد جسم آسیب بیشتری پیدا می کند؛ در حالیکه هر چقدر نفس آرامش داشته باشد، سلول های بدن آرامش بیشتری تجربه می کنند و دلیل برای بهم ریختگی فیزیکی کمتر می شود.

این نشست علمی با پرسش و پاسخ نیز همراه بود.

1641809979_.jpg

1641809979_.jpg

اولین کارگروه علمی حوزه مون

نوشته شده توسطچناخچي 13ام دی, 1400

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#کارگروه_علمی_سطح_دو_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#تصویب_موضوع_مقاله_پایانی_یک

اولین جلسه کارگروه علمی سطح دو از ابتدای تاسیس این حوزه مبارکه در تاریخ 1400/10/12 با حضور اساتید کارگروه و مدیریت محترم برگزار و موضوعات پیشنهادی طلاب پایه های شش و هفت مورد بررسی قرار گرفت و یک موضوع به عنوان موضوع مصوب مقاله پایانی یک در اختیار طلاب قرار گرفت.
طبق قوانین مرکز طلاب موظف هستند ظرف شش ماه پس از تصویب موضوع، مقاله خود را تحویل دهند.

1641195288_.jpg

به یاد سردار عزیز

نوشته شده توسطچناخچي 5ام دی, 1400

#آه_صبح

روز جمعه بود و سیزدهم دی ماه سال نود و هشت
وقتی از خواب بیدار شدم با گریه های عجیب همسرم مواجه شدم اولش فکر کردم برای مادربزرگ پیرم که بیمار دیابتی بود اتفاقی افتاده وقتی پرسیدم چه شده همسرم گفت خودت ببین
فکر کنم تلویزیون باز بود و دیدم که همه فضای تلویزیون پر شده از یاد آسمانی سردار آسمانی، درد گرانی بود از دست دادن سردار این درد وقتی سنگین تر می شود که سردار مملکتت به دست شقی ترین اشقیاء شیطان بزرگ شهید شود.

آن روز مردم اورمیه طاقت نیاوردند و همگی در مصلی امام خمیی رحمه الله جمع شدیم و قبل از نماز جمعه برای بنده مخلص خدا سردار دلها عزاداری کردیم.

شهادت سردار و محبت مردم نسبت به ایشان این آیه را برای بنده ترجمه کرد:

إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا

سوره مبارکه مریم آیه 96

تجلیل از کتابخوانان برتر حوزه. هفته کتاب 1400

نوشته شده توسطچناخچي 20ام آذر, 1400

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#هفته_کتاب_و_کتاب_خوانی_1400
#تجلیل_از_کتاب_خوانان_برتر_طلبه_و_دانشجو

1639216800_4.jpg

1639216799_1.jpg

میزگرد مشترک با دانشگاه فرهنگیان ارومیه. هفته کتاب 1400

نوشته شده توسطچناخچي 20ام آذر, 1400

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#هفته_کتاب_و_کتاب_خوانی_1400
#میزگرد_باز_شناخت_مقام_علمی_و_معنوی_علامه_طباطبایی_رحمه_الله
#برنامه_مشترک_با_دانشگاه_فرهنگیان_ارومیه

این میزگرد که با همکاری پردیس خواهران دانشگاه فرهنگیان ارومیه اجرا شد تعدادی از طلاب و دانشجویان به تبیین مقام علمی و معنوی علامه طباطبایی رحمه الله پرداخته و به آثار علمی ایشان اشاره کردند.
وجوه تمایز تفسیر المیزان با سایر تفاسیر، زندگی علامه طباطبایی رحمه الله، نقش همسر علامه طباطبایی رحمه الله در کسب مدارج علمی و معنوی ایشان و شاگردان علامه طباطبایی از جمله مواردی بود که در میزگرد مطرح شد.
برنامه حاشیه ای این میزگرد برگزاری مسابقه ارسال چکیده صوتی از محتوای میزگرد بود که تعدادی از طلاب در این مسابقه شرکت کردند.

1639214913_8.jpg

1639214912_.jpg

1639214912_20.jpg

1639214911_.png

1639214911_.png

پاراگراف نویسی پاییز 1400

نوشته شده توسطچناخچي 20ام آذر, 1400

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#پاراگراف_نویسی
#اخلاق_اسلامی_6
#پایه_پنجم_تمام_وقت_هفت_ساله_ورودی_مهر_96
#نیمسال_اول_1400

1639209802_.jpg

1639209801_.jpg

مسابقه کتابخوانی با همکاری دانشگاه فرهنگیان ارومیه هفته کتاب 1400

نوشته شده توسطچناخچي 15ام آذر, 1400

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#هفته_کتاب_و_کتاب_خوانی_1400
#اجرای_مسابقه_کتابخوانی_به_صورت_مشترک_با_دانشگاه_فرهنگیان_ارومیه
#کتاب_انسان_کامل_استاد_شهید_مرتضی_مطهری

1638789226_.png

1638789227_.png

1638789225_.jpg

اجرای مسابقه روز کتاب هفته کتاب1400

نوشته شده توسطچناخچي 15ام آذر, 1400

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#هفته_کتاب_و_کتاب_خوانی_1400
#اجرای_مسابقه_روز_کتاب

1638788879_.png

1638788879_.png

معرفی کتاب در فضای مجازی هفته کتاب 1400

نوشته شده توسطچناخچي 15ام آذر, 1400

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#هفته_کتاب_و_کتاب_خوانی_1400
#معرفی_کتاب_در_فضای_مجازی

1638788143_.png

1638788142_.png

1638788142_.png

نمایشگاه فروش رمان های مذهبی هفته کتاب 1400

نوشته شده توسطچناخچي 15ام آذر, 1400

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#هفته_کتاب_و_کتاب_خوانی_1400
#برپایی_نمایشگاه_فروش_کتاب
#رمان_های_مذهبی

1638787745_2.jpg

بازدید طلاب پایه های دوم و سوم از کتابخانه مرکزی هفته کتاب 1400

نوشته شده توسطچناخچي 15ام آذر, 1400

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#هفته_کتاب_و_کتاب_خوانی_1400
#بازدید_از_کتابخانه_مرکزی_ارومیه

1638787341_13.jpg

1638787340_7.jpg

1638787340_25.jpg

1638787340_1.jpg

نشست علمی ضمن درس خانواده در اسلام پاییز1400

نوشته شده توسطچناخچي 15ام آذر, 1400

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نشست_علمی
#خانواده_در_اسلام
#پایه_سوم_تمام_وقت_هفت_ساله_ورودی_مهر_98
#نیمسال_اول_1400

1638785268_3.jpg

1638785267_2.jpg

مهارت استفاده از نرم افزار های تحقیقاتی پاییز1400

نوشته شده توسطچناخچي 15ام آذر, 1400

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#مهارت_استفاده_از_نرم_افزار_های_تحقیقاتی
#حدیث_شناسی
#پایه_چهارم_تمام_وقت_هفت_ساله_ورودی_مهر_97
#نیمسال_اول_1400

1638784895_.jpg

1638784895_.jpg

موضوع یابی پاییز1400

نوشته شده توسطچناخچي 15ام آذر, 1400

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#موضوع_یابی
#تاریخ_معاصر
#پایه_سوم_تمام_وقت_هفت_ساله_ورودی_مهر_98
#نیمسال_اول_1400

1638784548_.jpg

اخلاق پژوهشگری پاییز1400

نوشته شده توسطچناخچي 15ام آذر, 1400

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#اخلاق_پژوهشگری
#سیر_و_سلوک_عرفانی
#پایه_هفتم_تمام_وقت_هفت_ساله_ورودی_مهر_94

1638783356_.jpg

1638783355_.jpg

نشست علمی پژوهشی آثار زیارت عاشورا در مراتب خودسازی

نوشته شده توسطچناخچي 20ام شهریور, 1400

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نشست_کتابخوان_مجازی_با_محوریت_محرم_و_امام_حسین_علیه_آلاف_السلام
#کانون_پژوهشی_ریحانه_الرسول_علیها_السلام_ارومیه

#نشست_علمی_پژوهشی
جایگاه شناسی #زیارت_عاشورا در احادیث قدسی و تاثیر آن در مراتب خودسازی

استاد نشست:
سرکار خانم بهروز ثانی
زمان :
چهارشنبه 17 شهریور 1400
ساعت 11 صبح
مکان:
تالار پژوهشی مدرس حوزه علمیه ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه


چکیده مباحث استاد نشست:
اهمیت مداومت بر زیارت عاشورا در سیره علما و توصیه اهل بیت علیهم آلاف السلام بر این زیارت نشان دهنده این حقیقت است که زیارت عاشورا معارف بلند اسلام شناسی، امام شناسی، جامعه شناسی، انسان شناسی و معرفت شناسی را دربردارد و زائر باید معارف را از زیارت عاشورا برداشت کند. این زیارت، حدیث قدسی است و از جانب خداوند بیان شده و از نظر سندی جای بحث ندارد. از آثار زیارت عاشورا می توان به رافع بودن از عذاب قبر، رافع گرفتاری، دافع بیماری های مهلک و واسع بودن در رزق و روزی اشاره کرد. برخی از علما، زیارت عاشورا را هم صبح و هم بعدازظهر و با صد لعن و صد سلام می خواندند.
زیارت نوعی بیعت و الگویابی و مفاهیم زیبای ذهنی است که انسان همدم امام می شود و نوعی هجرت و تحول و فنا شدن و مخصوص اهل تقواست که از عرش نازل گردیده است.
زیارت عاشورا تجلی ظلم ستیزی و اظهار نفرت به ستمگران است و روحیه شهادت طلبی در راه خدا و الگوگیری از شهدای کربلا را در وجود انسان تثبیت می کند.
از فواید دنیوی زیارت عاشورا جنبه تربیتی آن و ایجاد حس حقیقت جویی و از فواید اخروی، دوری از آتش جهنم، ورود به بهشت و حق شفاعت برای زائر است البته در حق کسانی که لیاقت شفاعت داشته باشند.
پیامبر صلوات الله علیه و آله فرمودند: انی بعتث لاتمم مکارم الاخلاق. ما، در زیارت عاشورا باید دنبال اخلاقیات باشیم و از خلق و خوی عاشوراییان الگوگیری کنیم.
از جمله آموزه های اخلاقی که در زیارت عاشورا به زائر القا می شود عبارت است از:
آزادگی و از دست ندادن کرامت و ارزش های انسانی، تکریم انسان و انسانیت و نقش تقوا و ایمان و تعهد به خدا در ارزش انسانیت، توکل، ایثار، ایثار با بذل و بخشش تفاوت دارد، ایثار یعنی با وجود نیاز خودت، دیگران را بر خودت ترجیح می دهی، جهاد با نفس، صبر و استقامت که سخن تاریخی حضرت زینب کبری علیهاالسلام با عنوان ما رایت الا جمیلا نمود این مکارم اخلاقی است، عمل به تکلیف و محور قرار دادن رضای الهی در امور، تولی و تبری و محبت به خدا.
یک نکته هم در رابطه با نام حضرت اباعبدالله الحسین علیه آلاف السلام الی یوم القیامه، ابا یعنی پدر، پدر بندگان خدا. عبد بودن و رسیدن به کمال از طریق امام حسین علیه السلام است.
در این نشست سوالاتی هم از طرف طلاب مطرح و استاد محترم پاسخ فرمودند.

1631337666_.png

1631337665_.png

نشست کتابخوان مجازی

نوشته شده توسطچناخچي 15ام شهریور, 1400

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نشست_کتابخوان_مجازی_با_محوریت_محرم_و_امام_حسین_علیه_آلاف_السلام
#کانون_پژوهشی_ریحانه_الرسول_علیها_السلام_ارومیه

نشست کتابخوان مجازی با محوریت محرم و امام حسین علیه آلاف السلام
مشترک بین حوزه علمیه ریحانه الرسول علیها آلاف السلام ارومیه و کتابخانه مرکزی ارومیه

زمان: 15/6/1400
مکان: اسکای روم SKY ROOM

در این نشست که با حضور طلاب و اساتید حوزه علمیه ریحانه الرسول علیهاآلاف السلام ارومیه و کتابداران کتابخانه مرکزی ارومیه برگزار گردید طلاب و کتابدارن به معرفی کتاب های مد نظر پرداخته و دیگران را نسبت به مطالعه کتاب تشویق کردند.

1630915125_.png

1630915124_.png

1630915123_.png

1630915124_.png

سومین نشست انتخاباتی حوزه علمیه ریحانه الرسول علیها آلاف السلام الی یوم القیامه

نوشته شده توسطچناخچي 20ام تیر, 1400

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نشست_انتخاباتی
موضوع نشست:
جشن بلوغ سیاسی و پرسمان سیاسی جریان شناسی انتخابات 1400

استاد سخنران:
حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر سید احمد غفاری قره باغی
زمان:
25/3/1400
مکان:
حضوری در سالن اجتماعات حوزه علمیه ریحانه الرسول علیهاالسلام ارومیه و مجازی در تالار پژوهشی

چکیده مطالب استاد:
در طول تاریخ در تمام برهه های حیات بشری با تقابل دو جریان حق و باطل روبرو هستیم. در زمان خلقت حضرت آدم علیه السلام سجده بر حضرت آدم علیه السلام باعث تفکیک شیطان از فرشتگان شد و دو جریان حق و باطل در مقابل هم ایستادند. در زمان حضرت پیامبر ختمی مرتب صلوات الله علیه و آله کسانی که به خدا و نبوت پیامبر ایمان داشتند جزء جریان حق بودند؛ شاخص جریان حق و باطل پذیرش نبوت نبی است، اگر کسی نبوت نبی صلوات الله علیه و آله را نپذیرد اگرچه به خدا هم معتقد باشد کافر است. جریان حق جریانی است که تمام چیزی را که حضرت پیامبر طرح کرده، بپذیرد.
در جنگ صفین افرادی مقابل مولا علی علیه آلاف السلام ایستادند که در حین جنگ قرآن تلاوت می کردند. اینکه هر کس ولایت حضرت امیر علیه آلاف السلام را قبول می کند جزء جریان حق است، این برداشت از بزرگ ترین اشتباهات ماهست.
در زمان غیبت کبری کسی که نیابت عام حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفداء را قبول ندارد جزء جریان باطل هست.
ما تا چه حد حاضریم مانند ائمه معصومین علیهم آلاف السلام با فقرا و محرومین جامعه همنشین باشیم؟ کسانی که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده اند در مسیر جریان حق می مانند و همین فقراو متدینین گردانندگان انقلاب هستند.
آن کسی که روز تاسوعای حسینی علیه آلاف السلام به سدّ لتیان و ویلای اختصاصی برای اسکی روی آب با هلی کوپتر می رود آیا می تواند جزء جریان انقلاب باشد.
جریان اَشرافیت رحم سرش نمی شود و در حال حاضر کشور دست کسانی افتاده که برخی از این ها جزء جریان اشرافی گری هستند. حالا می گوییم چرا وضع کشور چنین است؟ جریان اشرافیت نمی فهمد که مردم چگونه زندگی می کنند. هر کس در جبهه اشرافیت است آن جا جبهه کفر و باطل است. امروز در انتخابات 1400 دو جریان محرومیت و اشرافیت مقابل هم ایستاده اند.
در پایان، استاد محترم به سوالات میهمانان پاسخ فرمودند.



#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نشست_انتخاباتی
موضوع نشست:
جشن بلوغ سیاسی و پرسمان سیاسی جریان شناسی انتخابات 1400

استاد سخنران:
حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر سید احمد غفاری قره باغی
زمان:
25/3/1400
مکان:
حضوری در سالن اجتماعات حوزه علمیه ریحانه الرسول علیهاالسلام ارومیه و مجازی در تالار پژوهشی

چکیده مطالب استاد:
در طول تاریخ در تمام برهه های حیات بشری با تقابل دو جریان حق و باطل روبرو هستیم. در زمان خلقت حضرت آدم علیه السلام سجده بر حضرت آدم علیه السلام باعث تفکیک شیطان از فرشتگان شد و دو جریان حق و باطل در مقابل هم ایستادند. در زمان حضرت پیامبر ختمی مرتب صلوات الله علیه و آله کسانی که به خدا و نبوت پیامبر ایمان داشتند جزء جریان حق بودند؛ شاخص جریان حق و باطل پذیرش نبوت نبی است، اگر کسی نبوت نبی صلوات الله علیه و آله را نپذیرد اگرچه به خدا هم معتقد باشد کافر است. جریان حق جریانی است که تمام چیزی را که حضرت پیامبر طرح کرده، بپذیرد.
در جنگ صفین افرادی مقابل مولا علی علیه آلاف السلام ایستادند که در حین جنگ قرآن تلاوت می کردند. اینکه هر کس ولایت حضرت امیر علیه آلاف السلام را قبول می کند جزء جریان حق است، این برداشت از بزرگ ترین اشتباهات ماهست.
در زمان غیبت کبری کسی که نیابت عام حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفداء را قبول ندارد جزء جریان باطل هست.
ما تا چه حد حاضریم مانند ائمه معصومین علیهم آلاف السلام با فقرا و محرومین جامعه همنشین باشیم؟ کسانی که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده اند در مسیر جریان حق می مانند و همین فقراو متدینین گردانندگان انقلاب هستند.
آن کسی که روز تاسوعای حسینی علیه آلاف السلام به سدّ لتیان و ویلای اختصاصی برای اسکی روی آب با هلی کوپتر می رود آیا می تواند جزء جریان انقلاب باشد.
جریان اَشرافیت رحم سرش نمی شود و در حال حاضر کشور دست کسانی افتاده که برخی از این ها جزء جریان اشرافی گری هستند. حالا می گوییم چرا وضع کشور چنین است؟ جریان اشرافیت نمی فهمد که مردم چگونه زندگی می کنند. هر کس در جبهه اشرافیت است آن جا جبهه کفر و باطل است. امروز در انتخابات 1400 دو جریان محرومیت و اشرافیت مقابل هم ایستاده اند.
در پایان، استاد محترم به سوالات میهمانان پاسخ فرمودند.



#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نشست_انتخاباتی
موضوع نشست:
جشن بلوغ سیاسی و پرسمان سیاسی جریان شناسی انتخابات 1400

استاد سخنران:
حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر سید احمد غفاری قره باغی
زمان:
25/3/1400
مکان:
حضوری در سالن اجتماعات حوزه علمیه ریحانه الرسول علیهاالسلام ارومیه و مجازی در تالار پژوهشی

چکیده مطالب استاد:
در طول تاریخ در تمام برهه های حیات بشری با تقابل دو جریان حق و باطل روبرو هستیم. در زمان خلقت حضرت آدم علیه السلام سجده بر حضرت آدم علیه السلام باعث تفکیک شیطان از فرشتگان شد و دو جریان حق و باطل در مقابل هم ایستادند. در زمان حضرت پیامبر ختمی مرتب صلوات الله علیه و آله کسانی که به خدا و نبوت پیامبر ایمان داشتند جزء جریان حق بودند؛ شاخص جریان حق و باطل پذیرش نبوت نبی است، اگر کسی نبوت نبی صلوات الله علیه و آله را نپذیرد اگرچه به خدا هم معتقد باشد کافر است. جریان حق جریانی است که تمام چیزی را که حضرت پیامبر طرح کرده، بپذیرد.
در جنگ صفین افرادی مقابل مولا علی علیه آلاف

1625978221_6.png

1625978220_1.jpg

دومین نشست انتخاباتی حوزه علمیه ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه

نوشته شده توسطچناخچي 7ام تیر, 1400

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نشست_انتخاباتی

استاد نشست:
حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای منصور امامی
زمان:
1400/3/11
مکان:
به صورت حضوری، سالن اجتماعات حوزه علمیه ریحانه الرسول علیهاالسلام ارومیه
به صورت مجازی، تالار پژوهشی مدرس
چکیده مطالب استاد:
سیره پیامبر و اهل بیت علیهم آلاف السلام حاکی از آن است روش زندگی آنان فردی نبوده است؛ بلکه نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی اهتمام ویژه ای داشته اند. انقلاب اسلامی یک پدیده فوق العاده تاثیر گذار در عرصه بین الملل و منطقه در نوع خود بی نظیر است، اگر به تاریخ 1400 ساله شیعه نگاه کنیم چنین حکومتی مانند انقلاب اسلامی دست شیعه نبوده است. زمان معاصر، عالم بین دو ابرقدرت شرق و غرب هضم شده بود، انقلاب بود که توانست این معادله را به هم بزند و ندای استقلال سر دهد. اگر کشوری بخواهد قدرتمند و مستقل باشد قدرت های استکباری به خاطر منافع خودشان شیطنت خواهند کرد و جلوی استقلال او را خواهند گرفت ؛ در صورتی که ایران اسلامی ابرقدرت بودن آمریکا را به چالش کشید.
دکترین رئیس جمهور های پیشین آمریکا که یکی از آنها به دکترین جکسون معروف است، قائل است به اینکه منافع آمریکا در هر جای دنیا اقتضا کند باید نظامیان خود را پیاده کند؛ حتی این مسئله به عنوان قانون تصویب شده است.
آمریکا اگر نتواند دخالت نظامی کند از طریق مسائل سیاسی و اجتماعی دخالت خواهد کرد. از یاد نبریم یکی از بزرگ ترین استراتژیست های دنیا می گوید جنگ ادامه سیاست است با شکل و ابزار دیگر.
ما از دوره قاجار که دو جنگ با روس ها داشتیم و متاسفانه شکست خوردیم در اثر دو عهد نامه ننگین حجم عظیمی از خاک کشورمان را از دست داده ایم. به طور کلی در بین نخبگان دو طیف و دو نوع تفکر حاکم است، بخشی از این روشنفکران که غربگرا هستتند بر این باورند که ما چون مسلمان هستیم دچار شکست شده ایم بنابراین باید کاملا غربی شویم که امروز هم این نوع افکار را در کشورمان داریم اینان آمریکا را کدخدا می دانند و با تفکر غربی اعمال سیاست می کنند، چنین تفکری به قدری واداده است که هرگز نمی تواند در مقابل دشمن ایستادگی کند. بخش دیگر که علمای راستین و انقلابی هستند بر این باورند که ما باید به داشته های خودمان اعتماد کنیم و در این صورت است که پیروز خواهیم شد و این همان تفکر انقلابی هست.
افرادی که می گویند من رای نمی دهم یعنی من خودم را از حق طبیعی خود محروم می کنم، یعنی من یک احمق اجتماعی هستم.
امروز بیش از هر روز دیگر، ما نیازمند تبیین درست اسلام سیاسی هستیم، البته برخی از کسانی که می گویند رای نمی دهیم از طیف های گوناگون هستند که به خاطر مشکلات اقتصادی و مسائل دیگر حاضر نیستند در انتخابات شرکت کنند؛ بایست برای پاسخ به این افراد روشنگری کرده و فضای گفتگوی منطقی ایجاد کنیم که آینده اجتماعی ما به هم گره خورده است.
بعد از فرمایشات استادمحترم، مهمانان حضوری و مجازی سوالات خود را در مورد انتخابات ریاست جمهوری 1400 و شورا های اسلامی شهر طرح کرده و پاسخ آن را دریافت نمودند.

1624860903_1.png

1624860904_1.jpg

اولین نشست انتخاباتی 1400

نوشته شده توسطچناخچي 12ام خرداد, 1400

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نشست_انتخاباتی

استاد نشست: سرکار خانم نسرین رضوی
زمان: 1400/3/10
مکان: تالار پژوهشی مدرس

چکیده مطالب استاد نشست:
خداوند در سوره مبارکه رعد آیه 11 فرموده اند: ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم
خداوند با این همه مهربانی که از پدر و مادر هم مهربان تر است منتظر است برای تغییر وضعیت، ما حرکتی بکنیم. در روایتی از پیامبر صلوات الله علیه و آله در کتاب غایه المرام ص 299حدیث 27 آمده که هر امتی که بغیر اصلح مسئولیت دهد دائما رو به سقوط می رود مگر اینکه توبه کرده و مسئولیت را به اصلح واگذارد. نوع حکومت کشور ما جمهوری اسلامی است که یک شاخص جمهوری بحث انتخابات است، انتخابات یکی از نمادهای مردم سالاری دینی شمرده می شود که قبل از انقلاب مخصوص طبقه اشراف زادگان بود ولی بحمدلله بعد از انقلاب عمومی شد. حضور مردم در انتخابات عاملی هست برای تحکیم پشتوانه های نظام و خنثی کننده تهدیدات دول استکباری، که اگر این حضور حداکثری باشد امنیت ملی را تضمین و عزت کشور را تامین خواهد کرد.
همه مسئولین کشور از طریق همین انتخابات سر کار می آیند و این مسئله اهمیت انتخابات را نشان می دهد. ما باید تلاش کنیم اصلح را بشناسیم و بشناسانیم؛ اگر کم کاری کنیم ممکن است ورق برگردد و جبهه مخالف نامزد خود را به عنوان رئیس جمهور منتخب وارد عرصه اجرایی کشور کند. برای مشارکت حداکثری تلاش کنیم و گزینه اصلح را برای مردم با ذکر دلیل معرفی کنیم. اما راهکارهای افزایش مشارکت حداکثری:
1 . آگاه سازی مردم: در حال حاضر امنیت منطقه ای کشور عزیزمان مثال زدنی هست، همین چند وقت پیش چندین دانش آموز در کشور افغانستان به خاک و خون کشیده شدند.
2 . اعتماد سازی: تبیین عملکرد مثبت نامزدها این امر را ممکن خواهد ساخت
3 . ایجاد رضایتمندی در افراد: اگر به گزینه اصلح رای دهیم وضعیت جامعه ما به مرور زمان تغییر مطلوب می کند و کشور از لحاظ اقتصادی چین دوم خواهد شد ان شاالله.

1622607693_7.png

آیا خلود در جهنم با عدل الهی سازگار است؟

نوشته شده توسطچناخچي 5ام خرداد, 1400

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نشست_علمی_تحلیل_سازگاری_خلود_در_جهنم_با_عدل_الهی

استاد نشست:
سرکار خانم حسینیان
زمان:
1400/3/4
مکان:
به صورت حضوری در حوزه علمیه ریحانه الرسول علیهاالسلام ارومیه و به صورت مجازی در سامانه مدرس

در ابتدای نشست خانم فاطمه ژاله کریمی و خانم حدیث قوی دل از طلاب پایه دوم مطالب خود را ارائه داده و سپس استاد محترم به توضیح و تحلیل موضوع پرداختند.
چکیده مطالب استاد:
سه مقوله را باید در نظر گرفت:
1 . به کوچکی گناه ننگر به بزرگی کسی بنگر که در مقابل او گناه کرده ای.
2 . برخی از افراد همیشه غرق در گناه هستند و اگر پس از مرگ زندگی دیگری به آنان بخشیده شود، باز هم گناه می کنند.
3 . بعضی مواقع گناه کوچک است ولی اثر خیلی بدی دارد؛ مثلا اگر کسی سوزنی را در عرض چند ثانیه به چشم کسی فرو برد، چشم او برای همیشه نابینا می شود و او تا پایان عمرش گرفتار این نابینایی است.
از جمله گروه هایی که در آتش جهنم خالد و جاودانه هستند عبارت است از:
کافران
منافقان
کسانی که اهل گناه هستند و گناه سراسر وجودشان را فرا گرفته
رباخوارها
کسانی که مومنان از جمله پیامبران و امام علیهم آلاف السلام را عمدا به قتل رسانده باشند.
این جلسه علمی با پرسش و پاسخ هم همراه بوده است.

1622022613_.png

1622022613_.png

1622022612_.png

اولین ژورنال کلاب حوزه ما

نوشته شده توسطچناخچي 5ام خرداد, 1400

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_مدرسه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#ژورنال_کلاب_مقاله_علمی_ترویجی

استاد ژورنال:
سرکار خانم سمیه دلیر صف آرای اخگر
زمان:
1400/3/3
مکان:
تالار پژوهشی مدرس

این محفل علمی که با حضور پژوهشگران حوزه علمیه ریحانه الرسول علیهاالسلام ارومیه تشکیل شد، مقاله علمی_ ترویجی ” تحلیل روایی مبانی و اصول انتظار در بیانات آیت الله خامنه ای(مدظله العالی)” تدوین شده توسط آقایان خدامراد سلیمیان و سید حامد شاهرخی توسط استاد ژورنال مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
استاد در ابتدا به تبیین انواع مجلات پرداخته و در مورد ژورنال کلاب توضیحاتی بیان فرمودند، در ادامه، چکیده، کلیدواژه، ساختار، ارجاعات، نتیجه گیری و فهرست منابع را مورد بررسی قرار داده و نقاط قوت و ضعف آن را مورد تحلیل قرار دادند، همچنین استاد محترم طلاب حاضر در ژورنال را به نوشتن مقاله و ارسال آن به مجلات تشویق کرده و به سوالات آنان پاسخ دادند.

16220185799.jpg

16220185795.jpg

1622018579_.png

ازدواج در سن پایین یا بالا؟

نوشته شده توسطچناخچي 1ام خرداد, 1400

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_مدرسه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#کرسی_آزاد_اندیشی
#زن_در_اسلام_یک
#پایه_ششم_تمام_وقت_هفت_ساله_ورودی_مهر_94

موضوع کرسی آزاد اندیشی:
مهم ترین عامل استحکام خانواده، ازدواج زودهنگام یا دیرهنگام؟
استاد:
سرکار خانم لیلان نظری
زمان:1400/2/29
مکان:
تالار پژوهشی مدرس، جهت استفاده طلاب پایه های دیگر
کرسی آزاد اندیشی مذکور با حضور مشاور محترم سرکار خانم حسینیان برگزار گردید.

در ابتدا طلاب پایه ششم در مورد موضوع کرسی نظرات خود را ارائه دادند و سپس مشاور حوزه علمیه ریحانه الرسول علیهاالسلام و استاد کرسی سرکار خانم لیلان نظری مطالب را جمع بندی فرمودند.
چکیده مطالب استاد مشاور:
اهداف ازدواج عبارت است از: تنظیم رفتار جنسی، تولید نسل، رسیدن به آرامش و … . ازدواج نه زودهنگام خوب است و نه دیر هنگام؛ بلکه ازدواج بایست بهنگام باشد یعنی زمانی که فرد از لحاظ عقلی، جسمی، جنسی و عاطفی مهارت اداره زندگی را دارد. خداوند متعال به عنوان بهترین روانشناس همسران را به عنوان لباس برای یکدیگر قرار داده است.
چکیده مطالب استاد کرسی:
سن ازدواج یک مسئله نسبی است و به خود انسان بستگی دارد، اگر ما بتوانیم در برابر مشکلات زندگی رفتار مناسبی داشته باشیم و مهارت برخورد با واقعیات زندگی را کسب کنیم برای ازدواج آمادگی پیدا کرده ایم.

1621671891_.png

1621671892_.png

نشست علمی مجازی

نوشته شده توسطچناخچي 1ام خرداد, 1400

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_مدرسه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نشست_علمی
#تاریخ_تحلیلی_اسلام_3
#پایه_سوم_تمام_وقت_7_ساله_ورودی_مهر_97

موضوع نشست دوم :
دلایل پذیرش ولایتعهدی توسط امام رضا علیه السلام

1621670224_.png

#اخلاق_پژوهشگری

نوشته شده توسطچناخچي 21ام اردیبهشت, 1400

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_مدرسه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#اخلاق_پژوهشگری
#فلسفه_یک
#پایه_چهارم_تمام_وقت_7_ساله_ورودی_مهر_95

1620708001_.png

1620708001_2.png

آموزش طرحنامه نویسی مجازی

نوشته شده توسطچناخچي 18ام اردیبهشت, 1400

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_مدرسه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#طرحنامه_نویسی
#اخلاق_اسلامی_4
#پایه_چهارم_تمام_وقت_7_ساله_ورودی_مهر_96

162045366925.png

1620453668_.png

#مقاله_نویسی_مجازی

نوشته شده توسطچناخچي 8ام اردیبهشت, 1400

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_مدرسه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#مقاله_نویسی
#زن_در_اسلام_1
#پایه_ششم_تمام_وقت_هفت_ساله_ورودی_مهر_94

16195933773.png

#شیوه_های_تربیتی_امام_سجاد_علیه_السلام

نوشته شده توسطچناخچي 8ام اردیبهشت, 1400

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_مدرسه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نشست_علمی
#تاریخ_تحلیلی_اسلام_3
#پایه_سوم_تمام_وقت_7_ساله_ورودی_مهر_97

زمان: 1400/2/8
مکان: سامانه مدرس
موضوع نشست: شیوه های تربیتی امام سجاد علیه آلاف السلام الی یوم القیامه
استاد نشست: سرکار خانم فاطمه نظری
ارائه دهنده: سرکار خانم فاطمه اکبری و سرکار خانم زهرا نسرین شندی از طلاب عزیز پایه سوم

چکیده ای از مباحثی که استاد نشست جمع بندی فرموده اند:
اصل در تربیت، توحید محوری است، مخصوصا توحید در زمینه توحید عبادی به این معنا که انسان دریابد همه امور به دست خداست و برای رسیدن به قرب الهی بایست معرفت انسان نسبت به خدای تعالی افزایش یابد.
مهم ترین شیوه های تربیتی امام سجاد علیه السلام عبارت است از:
عفو و تغافل
محبت کردن
شناساندن خدا و اثبات عجز و ضعف انسان.

1619592409_.png

1619592408_1.png

#جایگاه_ارزشی_حضرت_خدیجه_سلام_الله_علیها

نوشته شده توسطچناخچي 7ام اردیبهشت, 1400

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_مدرسه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نشست_تبیینی
عنوان نشست: جایگاه ارزشی حضرت خدیجه سلام الله علیها به عنوان زن طراز اسلامی
استاد نشست: سرکار خانم لیلان نظری
زمان: 1400/2/4
مکان: تالار پژوهشی مدرس به صورت برخط
به همراه اجرای مسابقه ارسال چکیده صوتی از مطالب استاد
چکیده ای از مباحث مطرح شده توسط استاد:
در ابتدای نشست برخی از شبهاتی که در کتاب ها نسبت به شخصیت شخیص حضرت خدیجه سلام الله علیها وارد شده مورد بررسی قرار گرفت از جمله اینکه ایشان موقع ازدواج با پیامبر صلوات الله علیه و آله چهل ساله بوده و قبل از پیامبر با دو فرد دیگری که کافر بودند ازدواج کرده و دارای فرزند شده بودند، در حالیکه حضرت خدیجه علیهاالسلام عصمت داشتند و شخصیت ملکوتی حضرت زهرا علیهاالسلام در دامن پاک این بانوی طاهره، عالمه و عاقله پرورش یافته است که خود این مسئله همه ادعاهای معاندین را باطل می کند. ایشان به عنوان اولین زن مسلمان بعد از ازدواج با پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله، همه ثروت و دارایی خود را در راه تبلیغ اسلام صرف کرده و با وجود موقعیت خاص اجتماعی که داشتند و از شهرت برخوردار بودند حامی حضرت رحمه للعالمین شدند و این در حالی بود که اطرافیان حضرت خدیجه او را به خاطر ازدواج با پیامبر صلوات الله علیه و آله سرزنش می کردند و حضرتش را به هنگام تولد محور خلقت حضرت زهرا سلام الله علیها تنها گذاشته و از او دستگیری نکردند.حضرت خدیجه سلام الله علیها با فرهنگ جاهلی مبارزه کرد فرهنگی که ارزش آدمی را در زرق و برق دنیا می دید، حضرت با بذل مل خویش ثابت کرد که ارزش، تقوا و تدین انسان است.

16195139376.jpg

16195139364.jpg

1619513936_.png

#حوزه_بالنده

نوشته شده توسطچناخچي 5ام اردیبهشت, 1400

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_مدرسه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#سلسله_نشست_های_حوزه_بالنده
#نشست_دوم

عنوان نشست:
عمق بخشی به اعتقاد و باورهای ارزشی انقلاب و التزام به اصول در میان طلاب
زمان:
1400/1/24
مکان:
کتابخانه حوزه علمیه ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه و تالار پژوهشی سامانه مدرس
کارشناسان:
سرکار خانم زهرا فتحی و سرکار خانم فاطمه نظری


پیرو اجرای ایده خلاقانه مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان آذربایجان غربی در تحقق حوزه بالنده، دومین نشست از سلسله نشست های حوزه بالنده به میزبانی حوزه علمیه ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه برگزار شد.
در این نشست صمیمی که با حضور ارزشمند مدیر محترم استان سرکار خانم دکتر بابایی و معاونت های محترم استانی و همچنین سرکار خانم پورحیدر مدیر محترم حوزه علمیه الزهرا سلام الله علیها ارومیه به همراه همکاران گرامیشان و حضور برخط مدیران و همکاران مدارس در استان در تالار پژوهشی سامانه مدرس، برگزار شد، مفهوم انقلاب، ویژگی های انقلاب اسلامی و نقش روحانیت در انقلاب، تبیین و آسیب ها و تهدیدهای موجود بررسی گردید، ضمن تبیین نظر حضرت آیت الله مصباح یزدی رحمه الله در مورد انقلاب؛ همچنین راهکارهایی جهت تربیت طلاب انقلابی توسط کارشناس نشست ارائه شد از جمله راهکارها نهادینه سازی مبانی فکری انقلاب از طریق برگزاری طرح بینش مطهر در بین طلاب و احیای امربه معروف و نهی از منکر است. سرکار خانم پورحیدر مدیر حوزه علمیه الزهرا سلام الله علیها ارومیه هم تاکید کردند که تقویت روحیه مطالبه گری لازمه حوزه انقلابی است. در پایان نشست دو کتاب در رابطه با حوزه انقلابی توسط سرکار خانم مرتاض معاون محترم فرهنگی استان معرفی گردید.

16193246206.jpg

16193246195.jpg

16193246191.jpg

مهارت آموزی پژوهشگری در سامانه مدرس#منبع_یابی

نوشته شده توسطچناخچي 17ام فروردین, 1400

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_مدرسه_علمیه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#منبع_یابی
#اخلاق_اسلامی_1
#پایه_سوم_تمام_وقت_هفت_ساله_ورودی_مهر_97
#اجرا_در_سامانه_مدرس

16176864867.png

16176864853.png

16176864865.png

16176864841.png

شرکت در هشتمین جشنواره رشد

نوشته شده توسطچناخچي 15ام فروردین, 1400

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_مدرسه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#شرکت_طلاب_در_هشتمین_دوره_جشنواره_رشد

به لطف خدا چهار مقاله در موضوعات مورد نیاز، توسط طلاب مستعد حوزه علمیه ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه با راهنمایی اساتید خبره از طریق سامانه فراخوان های پژوهشی مدرسه در اواخر سال 1399 به هشتمین فراخوان جشنواره رشد ارسال گردید.

16175165983.png

16175165984.png

16175165972.png

16175165961.png

اجرای کارگاه مجازی مقاله نویسی در حوزه علمیه ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه

نوشته شده توسطچناخچي 15ام فروردین, 1400

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_مدرسه_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#کارگاه_عملی_مقاله_نویسی_مجازی

زمان شروع: 99/12/11
مکان: بستر پیام رسان ایتا
استاد: سرکار خانم ضربی زاده

کارگاه عملی مقاله نویسی به پیشنهاد معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان آذربایجان غربی و به جهت ارتقاء مهارت و دانش مقاله نویسی طلابی که در آینده نزدیک مقالات پایانی تدوین خواهند کرد و طلابی که برای جشنواره های رشد و علامه حلی رحمه الله مقاله ارسال می کنند و استعداد پژوهشی دارند در حال برگزاری است.
البته به دلیل محدودیت های کرونایی جلسات کارگاه به صورت غیر حضوری برگزار می شود در صورت مساعد بودن شرایط قرار است چند جلسه به صورت حضوری اجرا گردد.

16175138017.png