نشست علمی پژوهشی اسفند 1402

نوشته شده توسطچناخچي 21ام فروردین, 1403

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_تخصصی_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#نشست_علمی_پژوهشی_معنا_داری_و_بی_معنایی_علم_دینی_از_دیدگاه_علامه_جوادی_آملی_و_دکتر_سروش

ارائه کنند گان: خانم زهرا بابازاده و خانم سیده زهرا محمد زاد رضایی از طلاب سطح سه رشته کلام اسلامی
ناقد: سرکار خانم سمیه دلیر صف آرای اخگر
داور: حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر میرزایی
زمان: 1402/12/09
مکان: کتابخانه حوزه علمیه تخصصی ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه

در ابتدا سرکار خانم بابازاده معناداری و بی معنایی علم دین را تعریف و نظر دکتر سروش در این مورد را تبیین نموده و سرکار خانم رضایی نظریه علامه جوادی آملی را مطرح کردند.
خلاصه ای از اهم مباحث ارائه کنندگان:
برخی بر این اعتقاد هستند که همه قضایا باید بر اساس تجربه بدست آیند و دین نمی تواند بر اساس تجربه بدست آید، دین، معرفت الهی است که با تجربه حاصل نمی شود. دکتر سروش از جمله مخالفان علم دینی است که بر این اعتقاد هستند همانطور که ما یک نوع انسان داریم، انسان اسلامی و غیر اسلامی نداریم؛ چون انسان یک ماهیت دارد. علم یا از طریق موضوع یا از طریق غایت و یا از طریق روش، شناخته می شود. موضوع علم دینی اختیاری نیست بلکه اجباری است و تعریف معینی دارد اعم از اینکه آن را به درستی بشناسیم یا نشناسیم. علامه جوادی آملی بر این نظر هستند که علم، رهاورد عقل و دین رهاورد وحی است و جدا انگاری علم و دین محصول تصور نادرست از نسبت میان این دو است. اگر تقابل و تعارضی بین یافته های علمی و مفاد دینی باشد از تقابل و نزاع عقل و علم با نقل است نه از تنازع علم با دین.
خلاصه نکات مطرح شده توسط ناقد: اگر در ابتدا تاریخچه بحث عنوان و منابع معرفی می شد بهتر بود، ارائه به زبان خودتان باشد موجب درک بیشتر مطلب توسط مخاطب می شود. در عنوان مساله، لفظ معناداری کفایت می کرد، نیاز نبود بی معنایی علم دینی را بنویسید. تعاریف علم دینی و معناداری باید بر اساس نظرات علامه جوادی آملی و دکتر سروش مطرح می شد در نهایت نظر خودتان را درباره این تعاریف مطرح می کردید.
خلاصه نکات مطرح شده توسط استاد داور: در کارهای تحقیقی حتما باید ارجاع باشد. کتب خاص علامه جوادی آملی و دکتر سروش ذکر نشده، باید به آثار مختلف این دو نویسنده مراجعه شده تا اشراف کامل بر نظرات دو نویسنده داشته باشید، در این صورت ارزش علمی کار شما بیشتر می شود.

17126488863.jpg

17126488866.jpg

1712648885_2.jpg

17126488851.jpg

آموزه مقاله نویسی ضمن درس فروردین 1403

نوشته شده توسطچناخچي 21ام فروردین, 1403

#مهارت_آموزی_پژوهشگری
#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_تخصصی_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#مقاله_نویسی
#عقاید_استدلالی_3
#پایه_پنجم_تمام_وقت_هفت_ساله_ورودی_مهر_98
#نیمسال_دوم_1403_1402

1712642356_4.jpg

1712642357_6.jpg

مشارکت با دانشگاه ارومیه در برگزاری کرسی آزاد اندیشی اسفند 1402

نوشته شده توسطچناخچي 20ام فروردین, 1403

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_تخصصی_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#مشارکت_در_برگزاری_کرسی_آزد_اندیشی_با_دانشگاه_ارومیه

موضوع کرسی آزاد اندیشی: انتخابات، تکرار یا تغییر
زمان: 1402/12/07
اعضای موافق و مخالف: اساتید حوزه و دانشگاه
اساتید داور: سرکار خانم جهانی مدیر حوزه علمیه تخصصی ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه و سرکار خانم مجردعضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه و دبیر هم اندیشی بانوان

چکیده نظرات اعضای مخالف:
از جمله شبهاتی که در زمینه عدم شرکت در انتخابات از طرف جوانان و برخی مردم مطرح شده از این قرار است:
چرا باید رای بدهیم؟ جوانان کشورهای دیگر، شاد هستند و ما شاد نیستیم و آزادی بیان و آزادی در پوشش نداریم و چرا باید رای بدهیم؟ موقع انتخابات به یاد جوانان افتادید چون به رای ما نیاز دارید، بعد از انتخابات ما را فراموش خواهید کرد و فقط وعده می دهید و عمل نمی کنید، چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟ ما امکانات رفاهی و تفریحی نداریم، تغدیه و امکانات خوابگاهی ما کم است، امکانات آزمایشگاهی ما کم است، چرا رای بدهیم؟ ملاک های تائید صلاحیت و رد صلاحیت را قبول نداریم، معیار و ملاک تائید و رد از طرف شورای نگهبان چیست؟ عملکرد ضعیف دوره های قبلی مجلس و وعده های عمل نشده باعث شده در انتخابات شرکت نکنیم. دهه شصتی هستیم و هنوز شغلی نداریم و ازدواج نکرده ایم، چرا با وجود تحصیلات عالی باید بیکار باشیم؟ چرا رای بدهیم؟ سوء استفاده ایی که نمایندگان مجالس قبلی از حق خود کرده و اختلاس هایی که در سیستم های دولتی است. فرزندان برخی مسئولین در کشورهای اروپای تحصیل می کنند ولی فرزندان ما این امکانات را ندارند. عدم همسو بودن وظایف نماینگان با تبلیغات و جلسات تبلیغی آنان از شبهاتی است که مطرح شده.
مردم از عملکرد نمایندگان خود اطلاعی ندارند و این به خاطر این مسئله است که در کشور ما ساز و کار و قانونی وجود ندارد که نمایندگان مجلس را ملزم کند تا حداقل گزارش فصلی از عملکرد خود به مردم بدهند و ما برخی مواقع شاهد عملکرد ضعیف نمایندگان هستیم؛ به طور مثال در بحث صیانت از فضای مجازی که رهبر انقلاب بر این موضوع تاکید داشتند، برخی نمایندگان مجلس کوتاهی کردند، و این موجب دلسردی ما شده و فکر می کنیم انتخابات یک چرخه تکراری هست، چرا باید رای بدهیم؟
چکیده نظرات اعضای موافق:
برداشت مردم ما از نماینده مجلس این است که کار اجرایی کند در حالی که نماینده، وکیل مردم است و باید قانون وضع کند و اگر وعده ای هم می دهد باید پشت پرده با زد و بند هایی که با افراد مختلف دارد، وعده های خود را عملی کند. سوء استفاده از احساس نیاز مردم یک شهر و منطقه، ضعف نماینده را نشان می دهد. مهم ترین مسئولیت نخبگان این است که مردم را نسبت به شرکت در انتخابات، حساس کنند و نسبت به تغییر سرنوشت خود مسئول بار آورند. اگر ما گله مند هستیم، افرادی را انتخاب کنیم که به مبانی معتقد هستند و افرادی را که سابقه خوبی ندارند انتخاب مجدد نکنیم. وظایف نماینده باید مشخص شده و نقش نماینده به وضوح بیان شود. کشور ما قوانین خوبی دارد ولی ما در اجرای قانون، ضعف داریم اگر نظارت مجلس بر اجرای قوانین، دقیق باشد وضعیت بهتر می شود. در مجالس قبلی، شفافیت آراء وجود نداشت ولی اخیرا مطرح شده و درصد حضور و غیاب و مشارکت نمایندگان در سامانه های خاص مشخص می شود. باید جوانان را نسبت به اقتدار ملی حساس کنیم و تبیین کنیم عدم مشارکت ما در انتخابات به اقتدار ملی آسیب می رساند. افتخارات و رتبه های برتر بین المللی کشورمان را برای جوانان، مطرح کنیم تا برای شرکت در انتخابات ترغیب شوند. برخی از نمایندگان، نزدیک به 60 و 80 درصد از جلسات مجلس را غایب هستند، از چنین نماینده ای چه انتظاری دارید؟ هدف ما رسیدن به جامعه آرمانی است که یکی از آرمان ها از بین بردن اژدهای هفت سر فساد است ولی باید توجه داشته باشیم که رای ندادن ما منجر به چه چیزی می شود؟ وقتی دشمنان به این اندازه از رای ندادن حمایت می کنند پس این نشان تاثیر مشارکت حداکثری ما است. در مورد ملاک صلاحیت نمایندگان، باید اشاره کنیم که شورای نگهبان تا حدی اختیارات دارد، افرادی که صلاحیت های کلی و نسبی را دارند و معاند نیستند مورد تائید شوران نگهبان واقع می شوند. اینکه می گویند چرا موقع انتخابات به یاد جوانان می افتید؟ چون جوانان هستند که برای بهبود شرایط زندگیشان نیاز به تغییر و تصویب قوانین جدید دارند.
چکیده نظرات اساتید داور:
هر چه مشارکت در انتخابات، بیشتر شود امنیت کشور بیشتر می شود. حضور و شرکت در انتخابات، واجب عینی است. دشمن تلاش می کند تا انتخابات را تحریم کنند، پایین بودن مشارکت نشانه فاصله مردم از حکومت است و این فرصتی برای ناامن کردن کشور توسط دشمنان است.
در حال حاضر امنیت کشور، حق رای مخصوصا برای زنان در کشور، راه برون رفت از مشکلات اقتصادی، اشتغال و ازدواج جوانان و پیشرفت کشور وابسته به حضور حداکثری در انتخابات است.

17125718875.jpg

171257188610.jpg

1712571885_.jpg

تقدیری که در هفته پژوهش 1402 صورت نگرفت و ماند برای بهمن همان سال

نوشته شده توسطچناخچي 18ام فروردین, 1403

#آذربایجان_غربی
#آذربایجان_غربی_حوزه_علمیه_تخصصی_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#تقدیر_از_استعداد_های_برتر_فعالین_پژوهشی_و_برگزیدگان_مسابقات_پژوهشی
زمان: بهمن 1402
به مناسبت اعیاد شعبانیه، از طلاب استعداد برتر سطح دو و سه، فعالین پژوهش در عرصه جشنواره رشد و برگزیدگان مسابقات پژوهشی با اهدای لوح تقدیر، جواز نقدی و غیر نقدی با حضور مدیر محترم مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان آذربایجان غربی جناب حجه الاسلام و المسلمین آقای رضوی، تقدیر به عمل آمد، البته قرار بر این بود که تقدیر در هفته پژوهش باشد ولی به دلیل عدم اجرا در هفته پژوهش، بهمن ماه 1402 صورت گرفت.

1712398900_4.jpg

1712398899_.jpg

نشستی در مورد علامه طباطبایی و نقش برجسته ایشان بر غرب بهمن 1402

نوشته شده توسطچناخچي 18ام فروردین, 1403

#نشست_علمی_پژوهشی
#نقش_علامه_طباطبایی_در_انتقال_ارزش_های_انقلاب_اسلامی_به_دنیای_غرب
#حوزه_علمیه_تخصصی_ریحانه_الرسول_سلام_الله_علیها_ارومیه
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی_شعبه_آذربایجان
استاد نشست: حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر سید احمد غفاری قره باغی
زمان نشست: 1402/11/28
مکان نشست: به صورت برخط و از طریق نمایشگر سالن اجتماعات حوزه علمیه تخصصی ریحانه الرسول سلام الله علیها ارومیه

خلاصه ای از مطالب استاد نشست:
علامه طباطبایی ره به عنوان فیلسوف شاخص معاصر و فیلسوف تراز اندیشه اسلامی و اهل گفتگو با فیلسوفان خارج از حیطه اندیشه اسلامی چه تاثیری بر غرب داشته است؟
علامه طباطبایی یک فیلسوف تمام‌عیار و فیلسوفی است که به تمام ارکان اندیشه اسلامی واقف است و به‌همین دلیل ما از علامه طباطبایی ره، کتاب‌های مختلفی در زمینه‌های فلسفی، عرفانی، تفسیر قرآن و اصول فقه داریم؛ اگر علامه عقل‌گرا و فیلسوف است این عقل‌گرایی مانع اندیشه قرآنی او نیست و کم‌تر قرآن‌پژوهی است که مانند علامه طباطبایی ره به جنبه‌های اجتماعی و فردی قرآن و هم به جنبه‌های عقلی و وحیانی قرآن و هم به جنبه‌های عرفانی و کلامی قرآن التفات همه‌جانبه داشته باشد. درمورد واژه غرب هم بایستی توضیح داده شود، زمانی‌که ما درباره غرب صحبت می‌کنیم مقصود از غرب، اندیشه غربی هست نه غرب جغرافیایی. درباره‌ی اندیشه‌ی غربی هم لازم است برهه های مختلف تاریخی را از هم تفکیک کنیم و این را بدانیم که اندیشه غربی به‌لحاظ تاریخی آغاز و انجامی از ابتدای یونان باستان تا دوران معاصر را مواجه است.
فیلسوفان یونان باستان از جمله تالس، سقراط، ارسطو و افلاطون و در دوره میانی غرب و قرون وسطی فیلسوفانی مانند آکویناس و در دوران جدید افرادی مثل هیوم و دکارت و کانت و هگل جزء فیلسوفان غربی هستند و در دوران معاصر فیلسوفانی متعلق به مکتب پوزیتیویست و اگزیستانسیالیسم هم فیلسوفان غربی هستند.
غرب معاصر متشکل از دو مکتب متضاد پوزیتیویست و اگزیستانسیالیسم است. فیلسوفان پوزیتیویستی به معناداری گزاره‌های تجربی و بی‌معنایی گزاره‌های متافیزیکی معتقد هستند و به تجربه‌گرایان منطقی مشهور هستند اگزیستانسیالیسم که با زعامت فیلسوفانی مانند هایدگر شکل‌گرفته و به نوعی غرب و مدرنیته، خودش را مدیون فیلسوفان اگزیستانسیالیسم می‌داند و ازآن‌جایی‌که اومانیسم روح مدرنیته هست که در واقع به نوعی منکر مرجعیت خدا در زندگی انسان هاست. در مورد فلسفه معاصر غربی، از آنجا که اگزیستانسیالیسم رویکرد برجسته ای دارد باید تبیین شود. تاثیر مرحوم علامه طباطبایی ره در جامعه و اندیشه‌ی غربی کاملاً شفاف و عینی و قابل تبیین و اندازه گیری است و کسی تردیدی ندارد در این‌که در میان فیلسوفان معاصر هیچ فیلسوفی را سراغ نداریم که به‌اندازه علامه طباطبایی ره در غرب معاصر تاثیر داشته باشد. یکی از صحنه‌های ماندگار حیات علمی علامه طباطبایی ره مربوط به جلسات علمی ایشان با شخصیت معروف فرانسوی جناب آقای هانری کربن، هایدگر اندیش است که عمیقا به آموزه‌های هایدگر معتقد است و شارح اصلی آثار معروف اوست. هایدگر فیلسوف الهی است و هانری کربن نیز الهی اندیش است و از طرفی هم در آثار هانری کربن، بارقه‌هایی از توجه به آموزه‌های عرفانی موجود در غرب را مشاهده می‌کنیم و با توجه به این‌که باطن گرایی سطحی و حداقلی ای که هانری کربن در غرب با آن مواجه است، ارضاکننده او نیست لذا به‌دنبال شخصیت باطن اندیشی مانند علامه طباطبایی ره است که با سفر به ایران و دیدار علامه به مقصود خود می رسد. بعد از بازگشت هانری کربن به فرانسه، ایشان به همایش و کنگره ای در باب هایدگر پژوهی دعوت می‌شود که اولین سخنران هم بود؛ ولی از سخنرانی استنکاف می‌کند و صریحاً اعلام می‌کند که ذهنش به دلیل اشتغال به فیلسوفان بزرگی مانند ملاصدرا و شیخ اشراق، تمرکزی در هایدگر ندارد و این تأثیر جدی علامه طباطبایی ره بر هانری کربن است.

1712392936_5.png

1712392935_6.png

1712392934_.jpg